وانت‌های نیسان، زامیاد و مزدا در صدر مردودی‌های معاینه فنی خودرو

دانش نامه/خراسان رضوی رئیس اداره راهبردی و نظارت برمراکز معاینه فنی شهرداری مشهد با اشاره به نقش خودروها در آلودگی کلانشهرها و لزوم توجه به آمار ارائه شده از سوی مراکز معاینه فنی گفت: بر اساس آمار مراکز معاینه فنی، بیشترین مردودی خودروها در معاینه فنی، مربوط به وانت‌های نیسان زامیاد و مزدا است.

سیاوش میلانیان امروز سه‌شنبه ۲ بهمن در نشست تخصصی روز ملی هوای پاک و ارائه چالش‌ها و مسائل هوای پاک کلانشهر مشهد ضمن ارائه آماری در رابطه با مراکز معاینه فنی خودرو اظهار کرد: در دنیا حدود ۶۰ الی ۷۰ سال است که بحث معاینه فنی خوردروها مطرح شده و در ایران نیز از سال ۱۳۷۴ طبق آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی بحث معاینه فنی را بررسی می‌کردند.

وی افزود: اولین مرکز معاینه فنی به صورت مکانیزه، سال ۷۹ در تهران راه‌اندازی شد، شهر مشهد نیز  در سال ۱۳۸۲ به عنوان دومین شهر، دومین مرکز معاینه فنی مکانیزه کشور را راه‌اندازی کرد.

میلانیان گفت: طبق ماده ۶ قانون هوای پاک، خودروهای شخصی و دولتی، ۴ سال پس از تولید نیاز به معاینه فنی دارند و این برای خودروهای عمومی یک سال پس از تولید است.

وی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی که تولید کننده بهترین برندهای اتومبیل هستند، به صورت میانگین بعد از حدود ۳ الی ۴ سال خودروها را مورد بازبینی قرار می‌دهند، گفت: در کشور ما برندهای ایران خودرو و سایپا که بیشترین تولیدکننده خودرو هستند بعد از ۴ سال اولین بازرسی هست و خود این شرکت‌های خودروساز گارانتی خودروهایشان ۲ سال، ۳ سال یا نهایتا ۸۰ هزار پیمایش است اما متاسفانه قانونگذار ۴ سال را برای معاینه فنی مشخص کرده است.

رئیس اداره راهبردی و نظارت برمراکز معاینه فنی شهرداری مشهد بیان کرد: در مشهد در حال حاضر ۶ مرکز معاینه فنی سبک با ۲۲ خط، یک مرکز معاینه فنی سنگین درون شهری، ۶ خط بازرسی چشمی، ۲ خط معاینه فنی موتورسیکلت و تعداد ۸ آزمایشگاه هیدرواستاتیک داریم.

میلانیان تصریح کرد: در ۹ ماه سال جاری، ۳۵۳ هزار و ۸۸۳ خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده که از این تعداد ۷۵ درصد قبول و ۲۵ درصد مردود شدند و پیش‌بینی ما این است که تا آخر سال حدود ۵۰۰ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مشهد مراجعه کنند.

وانت‌های نیسان، زامیاد و مزدا در صدر مردودی‌های معاینه فنی خودرو

افزایش گرایش به استفاده از موتورسیکلت در کلانشهرها

وی در مورد علل مردودی خودروها در مشهد توضیح داد: علل مردودی، ۳۶ درصد مربوط به آلایندگی خودرو، ۱۹ درصد ترمز، ۲۵ درصد وضعیت ظاهری، ۱۵ درصد مردودی کمک‌فنر و ۵ درصد انحراف محور است.

میلانیان با اشاره به اینکه ۳ مرکز معاینه فنی خودرو دیگر نیز در مشهد در حال احداث است، گفت: ۹ مرکز معاینه فنی خودرو از گلبهار تا ملک‌آباد، در اطراف شهر مشهد داریم که به صورت قارچ مانند در اطراف مشهد حضور دارند و ما بر عملکرد آنها نظارتی نداریم، بسیاری از خودروها به این مراکز مراجعه می‌کنند و مسلما تبعات آن از جمله آلایندگی به شهر برمی‌گردد.

رئیس اداره راهبردی و نظارت برمراکز معاینه فنی شهرداری مشهد اظهار کرد: بحث دیگر بحث زیاد شدن موتورسیکلت است که در حال حاضر به دلیل گران شدن خودرو، پایین بودن قیمت موتور و سهولت پارک و قابلیت مانور بیشتر، علی‌رغم اینکه ایمنی کمتری دارد، استفاده از آن در کلانشهرها رو به افزایش است.

وی با اشاره به اینکه بنا بر سیاهه انتشار سال ۱۳۹۶، در کل حوزه‌های حمل‌ونقل ، موتورسیکلت ۱۱.۵ درصد آلایندگی را شامل می‌شود، گفت: سال گذشته در کل، برای معاینه فنی موتورسیکلت، فقط ۱۹ پذیرش داشتیم و شاید علت آن این است که هیچ عامل بازدارندگی نیست و موتورسیکلت‌ها در سطح شهر رها هستند.

میلانیان ادامه داد: بخش عمده‌ای از آلودگی هوای شهر مشهد مربوط به خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین است که داخل شهر تردد می‌کنند؛ مشهد بعد از تهران و اصفهان سومین شهری است که مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین دارد.

وی افزود: در ۹ ماهه سال جاری ۶۱۶ خودرو را که زیر ۴ سال بودند و مشمول معاینه فنی نبودند، معاینه کردیم که ۲۰ درصد این خودروها در مرحله نخست رد شدند.

میلانیان تصریح کرد:  بیشترین مردودی معاینه فنی  با ۷۶ درصد مربوط به  انواع وانت‌های نیسان زامیاد و مزدا است که در بار اول مردود می‌شوند، وانت پیکان ۴۷ درصد، پراید ۳۶ درصد، وانت پراید ۳۶درصد، وانت آرسان ۳۴ درصد، تیبا ۳۲ درصد، پژو ۴۰۵، ۲۸ درصد،پژو پارس ۲۲ درصد، ساینا ۲۰ درصد،  رانا ، پژو ۲۰۷ و ۲۰۶، ۱۹ درصد و دنا ۱۳ درصد در بار نخست مردود شدند.

رئیس اداره راهبردی و نظارت برمراکز معاینه فنی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه  خودرو پیکان هنوز هم در شهر تردد دارد و هنوز ۴۸ درصد خودرو کاربراتوری داریم، گفت: تا زمانی که می‌خواهیم در مورد هوای پاک صحبت کنیم، اول باید فکری به حال این خودروها کنیم.

 وی با انتقاد از کیفیت خودروها تاکید کرد از این آمار باید استفاده شود چرا که فقط با برگزاری نشست مشکلی حل نخواهد شد.

پایان خبر دانش نامه

وانت‌های نیسان، زامیاد و مزدا در صدر مردودی‌های معاینه فنی خودرو

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "وانت‌های نیسان، زامیاد و مزدا در صدر مردودی‌های معاینه فنی خودرو" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "وانت‌های نیسان، زامیاد و مزدا در صدر مردودی‌های معاینه فنی خودرو"، کلیک کنید.