تفاوت جنین پسر و دختر در شکم مادر

طرز قرار گرفتن جنین پسر و دختر در رحم مادر چگونه است؟

اگرچه برخی از والدین دوست ندارند که تا لحظه تولد از دختر یا پسر بودن فرزند خود مطلع شوند، به همین سبب می پرسند که طرز قرار گرفتن جنین پسر در رحم چگونه است؟ برای بسیاری از پدرو مادرها، کشف جنسیت فرزند کوچکی که قرار است به جمع خانواده آن ها اضافه شود، یکی از هیجان ‌انگیزترین بخش ‌های بارداری است. اگر می خواهید بدانید جنسیت بچه کی مشخص میشه و با روش های علمی تشخیص جنسیت جنین در بارداری و همچنین معیارهای تشخیصی در سونوگرافی همچون طرز قرار گرفتن جنین پسر درون رحم آشنا شوید، ما را در این مقاله همراهی کنید.

تفاوت جنین پسر و دختر در شکم مادر

آیا طرز قرار گفتن جنین پسر در رحم با جنین دختر فرق دارد؟

خیر. طرز قرار گرفتن جنین پسر در رحم با دختر تفاوتی ندارد که ما بتوانیم از آن برای تعیین جنسیت استفاد کنیم. جنین شما در ماه های اول مدام می چرخد و تغییر وضعیت می دهد.

روش های تشخیص جنسیت جنین درون رحم

لقاح آزمایشگاهی

در سال های قبل، روش لقاح آزمایشگاهی یا همان آی وی اف (IVF)، صرفا برای کمک به بچه دار شدن در زوجین نابارور به کار گرفته می شود، اما با پیشرفت های روزافزون علمی، در حال حاضر می توان از این روش برای محقق ساختن یک رویای شیرین یعنی تعیین جنسیت جنین نیز کمک گرفت. بر این اساس، قبل از انتقال نطفه های تشکیل شده تیم پزشکی آن ها را از نظر آرایش ژنتیکی مورد ارزیابی قرار داده و صرفا جنین هایی را به درون رحم منتقل می کند که جنسیت دلخواه و مدنظر والدین را دارند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که دقیق ترین و قطعی ترین روش تعیین جنسیت درون رحم، به کمک لقاح آزمایشگاهی ممکن است. البته باید این نکته مهم را نیز در نظر داشت که این روش بسیار هزینه بر بوده و به علاوه ممکن است برای کسب نتیجه، نیاز به صرف زمان و پیگیری زیادی باشد.

آمنیوسنتز

آمنیوسنتز یکی از دقیق ترین روش ها با دقتی نزدیک به صد در صد، برای تعیین جنسیت جنین درون رحم است. با این حال، با توجه به اینکه روشی تهاجمی محسوب می شود، هرگز صرفا با هدف تعیین جنسیت انجام نمی شود، بلکه هدف اصلی از انجام این تست بررسی سلامت ژنتیکی جنین و اطمینان از نبود سندروم های ژنتیکی همچون سندروم داون (تریزومی 21) است.

در این روش که ما بین هفته های 15 تا 18 بارداری قابل انجام است، به کمک یک سوزن بلند و ظریف از مایع آمنیوتیک احاطه کننده جنین، نمونه برداری شده و سپس آرایش ژنتیکی سلول های جنین مورد بررسی قرار می گیرد. مهم ترین خطراتی که در آمنیوسنتز می توان انتظار وقوع آن ها را داشت، عفونت، لکه بینی، کبودی، سقط جنین و پارگی کیسه آمنیوتیک است که البته در صورت انجام شدن این پروسه توسط متخصص متبحر، احتمال وقوع این مشکلات به حداقل می رسد.

نمونه برداری از پرزهای کوریونی (CVS)

نمونه برداری از پرزهای کوریونی یا جفتی، یکی دیگر از روش های قابل اعتماد تشخیص جنسیت با دقتی نزدیک به 100 درصد است که بین هفته های 11 تا 14 بارداری انجام می شود. این روش نیز درست مانند آمنیوسنتز، تهاجمی است و با خطرات همچون عفونت و یا سقط جنین همراه است. اگرچه احتمال وقوع این عوارض بسیار اندک و نادر است، اما با در نظر گرفتن این خطرات نمونه برداری از پرزهای جفتی صرفاً با هدف تعیین جنسیت جنین انجام نمی شود. با این حال، اگر برای اهداف غربالگری بیماری ژنتیکی پزشک ناچار به انجام این بررسی شود، می ‌توان درخواست کرد تا جنسیت نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و مشخص شود.

تست غیر تهاجمی قبل از تولد (NIPT)

تست غیر تهاجمی قبل از تولد (NIPT) که با عنوان سل فری دی ان ای نیز شناخته می شود، یک روش نوین و کم خطر برای تشخیص خطر ناهنجاری های کروموزومی خاص مانند سندروم داون یا ترنر و … است که در عین حال جنسیت جنین درون رحم را نیز مشخص می کند.

در این آزمایش، تنها چند میلی لیتر خون از مادر باردار گرفته می شود تا با بررسی رشته ‌های دی ان ای (DNA) جنین که در جریان خون مادر شناور هستند، غربالگری بیماری های مادرزادی انجام شود.

بر همین اساس، اگر در رشته های DNA، کروموزوم Y وجود داشته باشد، دلبند شما یک پسر است و اگر کروموزوم Y وجود نداشته باشد، به احتمال زیاد فرزندتان یک دختر است.  از آنجایی که این روش بسیار ساده و غیر تهاجمی است، می توانید از آن برای پیش بینی جنسیت دلبندتان از هفته 10 بارداری به بعد استفاده کنید، زیرا در این زمان قطعیت آن صد در صد است.

سونوگرافی

تعیین جنسیت جنین به کمک فاکتورهای مختلف در سونوگرافی، محبوب ترین، رایج ترین و شناخته شده ترین روش برای تشخیص جنسیت جنین درون رحم در دوران بارداری است. اما چگونه و بر چه اساس، می توان در سونوگرافی جنسیت جنین را تشخیص داد؟

  1. 1. مشاهده آلت تناسلی: مهم ترین زمان برای مشاهده اندام های تناسلی و تشخیص جنسیت جنین بر اساس آن، از هفته 15 بارداری به بعد است. اما با این وجود، برخی از سونولوژیست های معتبر در صورت مساعد بودن شرایط از جمله طرز قرار گرفتن جنین پسر درون رحم و همچنین جنین دختر، می توانند جنسیت جنین را حتی در هفته 12 بارداری نیز تشخیص دهند. بر این اساس، اگر جوانه آلت تناسلی در میان پاهای جنین، برجسته باشد یعنی اینکه او یک پسر است و اگر به صورت خط های موازی، کوتاه و کوچک دیده شود، یعنی اینکه دختردار می شوید. البته همانطور که کمی قبل تر اشاره کردیم، با تغییر موقعیت جنین در رحم ممکن است در هفته های پایین بارداری در تشخیص جنسیت خطا رخ دهد.
  2. 2. شکل جمجمه و پیشانی: برخی بر این باور هستند که شکل جمجمه و پیشانی جنین می تواند پیش بینی کننده جنسیت او باشد. بر این اساس جنین های پسر دارای پیشانی صاف تر بوده و جنین های دختر جمجمه گرد دارند. البته صحت این ادعا هنوز تایید نشده است!
  3. 3. محل جای گیری جفت: تعیین جنسیت جنین بر اساس محل جفت درون رحم، که به عنوان روش رمزی شناخته می شود، در هفته های پایین بارداری نیز کاربرد داشته و تا حدودی زمینه علمی دارد، اما نتایج آن به طور صد در صد تایید نشده اند. اعتقاد بر این است که اگر جنین دختر باشد، جفت در سمت چپ لانه گزینی کرده و در جنین های پسر فارغ از طرز قرار گرفتن جنین پسر در رحم، جفت در سمت راست رحم لانه گزینی کرده است.
  4. 4. طرز قرار گرفتن جنین درون رحم: برخی از مردم و محققان بر این باور هستند که تفاوت هایی میان طرز قرار گرفتن جنین پسر درون رحم با جنین دختر وجود دارد که فقط با سونوگرافی قابل تشخیص است. افسانه های قدیمی نیز به این باورها دامن زده و ادعا می کنند که طرز قرار گرفتن جنین پسر در رحم به صورت عمودی است! اما باید در نظر داشته باشید که داده های کافی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد.

با در نظر گرفتن این نکات، می توان نتیجه گرفت که روش های علمی بسیاری برای تعیین جنسیت دلبندتان در بارداری وجود دارد که می توانید از آن ها کمک بگیرید و به روش های غیرعلمی مانند طرز قرار گرفتن جنین پسر در رحم و همچنین جنین دختر، متکی نباشید، زیرا با خطا همراه هستند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تفاوت جنین پسر و دختر در شکم مادر" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تفاوت جنین پسر و دختر در شکم مادر"، کلیک کنید.