خواص بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه از خوش طعم ترین و مفیدترین گیاهان موجود در جهان است. دمنوش بادرنجبویه به طور کلی یک نوشیدنی گیاهی بی خطر و سالم است. تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده است، که گیاه بادرنجبویه دارای خواص ضد التهابی ، ضد میکروبی و ضد سرطانی است. گیاه بادرنجبویه همچنین از پوشش معده محافظت  می کند و چربی اضافی بدن را از بین می برد.

خواص بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه چیست؟

بادرنجبویه که سیترونلا نیز نامیده می شود ، گیاهی بلند و ساقه ای است. دارای رایحه ای تازه و لیمویی است و طعمی شبیه طعم مرکبات دارد. از پودر خشک شده بادرنجبویه در پخت و پز استفاده می شود. از روغن بادرنجبویه در خوشبو کردن هوا و کاهش استرس استفاده می شود. اگر نوشیدن دمنوش بادرنجبویه ترکیبی ستین را دوست ندارید ، سعی کنید با آن غذا بپزید. یک یا دو ساقه به سوپ مورد علاقه خود اضافه کنید. قبل از پخت می توانید آن را به مرغ یا ماهی اضافه کنید. می توانید گیاه تازه بادرنجبویه را به صورت خام بخورید ، ابتدا آن را خوب چرخ کنید و سپس میل کنید.

خواص بادرنجبویه

یکی از گیاهان بسیار مفید و درمانی بادرنجبویه است که خواص فراوان آن بر سلامت قلب، بیماری های کبد و دیابت غیرقابل انکار است. از دیرباز در ایران استفاده از خواص گیاهان در طب سنتی و درمان بیماری های مختلف استفاده می شده است. گاهی اوقات درمان های طبیعی و گیاهی بهتر از داروهای شیمیایی عمل می کنند.نام علمی این گیاه ملیسا (Melissa officinalis) به معنای زنبورعسل است که ریشه ی یونانی دارد. این گیاه به طرز شگفت انگیزی غذاهایی مانند گوشت گاو ، غذاهای دریایی ، ماهی و همچنین سبزیجات را خوش طعم می کند. در واقع ، این گیاه یک عطر و طعم مرکباتی و دوست داشتنی به غذاها اضافه می کند که بسیار سبک و معطر است.

ازآنجایی که زنبورعسل به گل های سفید و کوچک این گیاه علاقه ی زیادی دارد، این اسم کاملا مناسب به نظر می رسد. بادرنجبویه از خانواده ی نعناع است. به سرعت رشد می کند و در اصل بومیِ مناطق جنوب اروپا، نواحی مختلف خاورمیانه و آسیای مرکزی است. بااین حال، هم اکنون در آمریکا و بسیاری از نقاط جهان نیز کشت می شود. بدون شک نام بادرنجبویه را شنیده اید اما این گیاه با وجود خواص زیادی که دارد چندان معروف و شناخته شده نیست. بادرنجبویه یک گیاه معطر و درمانگر است.

بلندی این گیاه به یک متر می رسد و گل های آن ریز و سفیدرنگ است. عطر و بوی این گیاه یادآور بوی نعنا یا پرتقال است. بادرنجبویه خواص مسکنی و آرام بخشی دارد. به همین دلیل از دوران باستان به عنوان دم کرده برای درمان اختلالات عصبی، مشکلات گوارشی یا بی خوابی مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که بادرنجبویه باعث تحریک تعریق می شود بهتر است در مواقعی که دچار سرماخوردگی، گریپ یا تب شده اید از دم کرده این گیاه استفاده کنید. تعریق باعث تسکین علایم این بیماری ها شده و دمای بدن را کاهش می دهد

بادرنجبویه برای تسکین اعصاب

بادرنجبویه برای درمان و بهبود اضطراب و استرس مفید است. متاسفانه فشارهای روانی زندگی مدرن باعث شده است که روز به روز به تعداد افراد مضطرب جامعه افزوده شود. بدتر اینکه اکثر این افراد برای درمان مشکل خود به سمت مصرف قرص رو می آورند. بهترین روش مصرف بادرنجبویه استفاده از دم کرده این گیاه است که با گیاهان مفید دیگری مانند بابونه ترکیب شده باشد. چون از ترکیب این دو گیاه یک نوشیدنی آرام بخش حاصل می شود که باعث آرامش عضلات و وضعیت روحی می شود. بادرنجبویه باعث آرامش دردهای عضلانی می شود .

بادرنجبویه ضداسپاسم است. این گیاه مانند تقویت کننده عضلات عمل می کند چون باعث تسکین کوفتگی های ناشی از ورزش زیاد می شود. محصولات ستین شامل محصولاتی مانند دمنوش ها، کپسول ها و عصاره های گیاهی هستند که از اثرات مفید برای سلامتی بدن برخوردارند. برای استفاده از این گیاه در جهت تسکین عضلات بهتر است دم کرده این گیاه را به آب وان اضافه کرده و در آن بخوابید. بادرنجبویه برای تجربه خواب راحت در بین خواص بی شمار بادرنجبویه، خاصیت آرام بخشی و خواب آوری آن شهرت ویژه ای دارد. این تاثیر مهم بادرنجبویه برای افرادی که از بی خوابی رنج می برند بسیار مفید است. اگر این گیاه را با گیاهان معطر دیگری مانند بابونه ترکیب کنید خاصیت آن چند برابر می شود.

بادرنجبویه برای کاهش دمای بدن

از آنجایی که بادرنجبویه باعث تحریک تعریق می شود بهتر است در مواقعی که دچار سرماخوردگی، گریپ یا تب شده اید از دم کرده این گیاه استفاده کنید. تعریق باعث تسکین علایم این بیماری ها شده و دمای بدن را کاهش می دهد. بادرنجبویه برای بهبود گوارش اگر با هضم غذا مشکل دارید بدانید که بادرنجبویه می تواند به حل مشکلتان کمک کند. این گیاه حاوی خواصی است که به تسکین علایمی مانند سرگیجه، حالت تهوع و احساس سنگینی کمک زیادی می کند. بادرنجبویه، ضد بیماری های قلبی، معده و روده بوده و روغن این گیاه برای از بین بردن افسردگی، نگرانی، بی قراری و سردردهای عصبی تجویز می شود.

به گزارش ایسنا، بادرنجبویه که گیاهی دارای طبیعت گرم و خشک است، داروی مورد علاقه پزشک بزرگ ایرانی، ابوعلی سینا بود که جهت تقویت قلب و انبساط روح تجویز می کرده است. این گیاه به اشکال مختلفی از قبیل اسانس، روغن، پماد، کمپرس و دم کرده استفاده می شود. از جمله خواص بادرنجبویه می توان به آرام بخش اعصاب، ضد بیماری های قلبی، معده و روده، ضد اسپاسم، ضد تشنج اشاره کرد؛ این گیاه همچنین به رفع احساس صدای مبهم در گوش کمک می کند.

گیاه بادرنجبویه، مفرح و نشاط آور و خوشبوکننده دهان است. به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، اسانس این گیاه در آرام کردن درد معده با منشا عصبی، احساس چنگ زدگی در معده، تپش قلب، سردردهای یک طرفه، سرگیجه، عصبانیت، بی خوابی، استفراغ دوران بارداری و درد عصبی دندان موثر است. برگ بادرنجبویه بهترین دارو برای افرادی است که در هنگام نگرانی و اضطراب دچار درد معده می شوند. دم کرده این گیاه نیز جهت بهبود تهوع، مراحل اول سرماخوردگی، خستگیِ عصبی و افسردگی، مفید است.

کمپرس، پماد و روغن این گیاه جهت دفع حشرات و درمان زخم نیش آنها و رفع تنش عصبی از زمان ابوعلی سینا تجویز شده است. روغن بادرنجبویه برای از بین بردن افسردگی، نگرانی، بی قراری و سردردهای عصبی تجویز می شود. از آنجا که روغن گیاه عامل اصلی درمان است، توصیه شده است که از مصرف برگ خشک شده خودداری شده و فقط از برگ تازه گیاه استفاده شود. به طور کلی؛ مصرف بادرنجبویه به طور کلی در غذا و مقداری که برای تهیه چای استفاده می شود ، بی خطر است.

اما عوارض جانبی آن عبارتند از: سرگیجه، افزایش گرسنگی، دهان خشک، افزایش ادرار و خستگی. برخی از افراد ممکن است به گیاه بادرنجبویه حساسیت داشته باشند. اگر علایم واکنش آلرژیک مانند کهیر یا التهابات پوستی، خارش، تنفس دشوار، ضربان قلب سریع مشاهده کردید، سریعا به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که؛ باردار هستید، داروهای ادرار آور مصرف می کنید، ضربان قلب ضعیفی دارید یا سطح پتاسیم بدن شما کم است، به هیچ وجه نباید بادرنجبویه مصرف کنید.

نتیجه گیری و جمع بندی:

مصرف دمنوش های گیاهی بی خطر به نظر می رسند و برخی از آنها مشکلات شایع بارداری را تسکین می دهند. اما مصرف برخی دیگر در دوران بارداری می تواند خطرناک باشد. خارخاسک دمنوش به دلیل ویتامین ها و مواد معدنی مفیدی مانند ویتامین C، بتاکاروتن و آهن، برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. با این حال ، بادرنجبویه طعمی شبیه به طعم مرکبات به خصوص لیمو دارد. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم ، طعم آن تقریبا شبیه ترکیبی از لیمو و نعناع است. عطر و طعم آن کاملاً سبک است و بر طعم های دیگر دمنوش ترکیبی غلبه نمی کند. همچنین بدون داشتن مزه تلخ لیمو، طعمی کمی تیز و ملایم به دمنوش می بخشد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خواص بادرنجبویه" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خواص بادرنجبویه"، کلیک کنید.