یک قرن گذشته کدام روسای جمهور در سوانح هوایی جان باختند؟

رییسان جمهوری و نخست وزیران متعددی در طول تاریخ دچار سوانح هوایی همچون سقوط بالگرد و هواپیما شده اند، شهید آیت الله سید ابراهیم رییسی هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران نیز در راه خدمت به مقام شهادت نایل شد.

به گزارش دانش نامه، به نقل از ایرنا، سوانح هوایی در طول تاریخ باعث جان باختن برخی از رییسان جمهوری و نخست وزیران کشورهای مختلف شده است، نقص فنی، مه غلیظ و نبود دید کافی خلبان، حملات و ترورها، حوادث طبیعی و شرایط بد جوی و آب و هوایی از مهمترین مسایلی است که باعث سقوط هواپیماها و بالگردهای حامل رییسان جمهور، نخست وزیران و مقامات عالی رتبه کشورها و باعث جان باختن سرنشینان آنها شده است.

در این گزارش به بررسی و مرور سوانحی هوایی در فاصله سال های 1936 تا 2024 برای 24 مقام عالی رتبه (16رییس جمهوری و 8 نخست وزیر) در کشورهای مختلف می پردازیم که به دلایل مختلف اتفاق افتاده است؛ که آخرین آن حادثه سقوط بالگرد حامل آیت الله ابراهیم رییسی رییس جمهوری کشورمان است که منجر به شهادت او و همراهانش در شمال غرب کشور شد و آمار این سوانح در سطح مقامات عالی کشورها را در یک قرن گذشته به 25 حادثه از این دست می رساند.

شهید آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهوری ایران (30 اردیبهشت 1402)

یک قرن گذشته کدام روسای جمهور در سوانح هوایی جان باختند؟

آیت الله سید ابراهیم رییسی هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران (از سال 1400 تا اردیبهشت 1403) روز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 پس از افتتاح سد «قیز قلعه سی» در مسیر افتتاح پروژه «ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز» در منطقه ورزقان دچار سانحه سقوط بالگرد شد و در شب ولادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

نخستین حادثه در دسامبر 1936 به دلیل مه غلیظ

سالومون آروید آچاتس لیندمن دریاسالار سویدی، صنعتگر و سیاستمدار محافظه کار بود که از سال 1906 تا 1911 به عنوان نخست وزیر سوید و دوباره از سال 1928 تا 1930 خدمت کرد. دو دوره نخست وزیری او، از 1906 تا 1911 و از 1928 تا 1930، شامل معرفی پارلمانتاریسم و حق رای همگانی شد. لیندمن در 9 دسامبر 1936 در یک سانحه هوایی به دلیل مه غلیظ جان باخت.

ولاادیسلاف سیکورسکی یک سیاست مدار اهل لهستان بود. وی از دسامبر 1922 تا مه 1923 نخست وزیر جمهوری دوم لهستان و از سپتامبر 1939 تا ژوییه 1943 نخست وزیر دولت در تبعید لهستان بود، وی در 4 ژوییه 1943 در یک سانحه هوایی درگذشت.

نرو راموس پس از بحران سیاسی که به خودکشی رییس جمهور گتولیو وارگاس و استیضاح معاون کارلوس لوز و رییس کافه فیلهو منجر شد، مدت کوتاهی به عنوان رییس جمهور موقت برزیل خدمت کرد. راموس آخرین رییس جمهوری بود که در امپراتوری برزیل متولد شد. نرو راموس در 16 ژوین 1958 در یک سانحه هواپیمایی نزدیکی فرودگاه بین المللی کوریتیبا برزیل جان باخت.

بارتلمی بوگاندا به عنوان اولین نخست وزیر جمهوری آفریقای مرکزی به عنوان یک منطقه خودمختار خدمت کرد. در 29 مارس 1959 برای پرواز به بانگی محل مبارزات انتخاباتی خود سوار بر هواپیما شد و ناگهان در میان راه هواپیما ناپدید شد و لاشه آن روز بعد در منطقه بودا کشف شد. هر چهار خدمه و پنج مسافر، از جمله رییس اطلاعات دولت و یکی از اعضای مجلس، کشته شدند.

یک قرن گذشته کدام روسای جمهور در سوانح هوایی جان باختند؟
 رامون مگزایسای هفتمین رییس جمهور فیلیپین

جان باختن رییس جمهوری فیلیپین با 24 همراه

رامون مگزایسای هفتمین رییس جمهور فیلیپین (1953-1957) بود که بیشتر به دلیل شکست دادن موفقیت آمیز جنبش کمونیست ها و جذابیت مردمی اش شناخته می شد در سال 1957 هنگامی که هواپیمای ریاست جمهوری وی سقوط کرد به همراه 24 مسافر دیگر کشته شدند.

یک قرن گذشته کدام روسای جمهور در سوانح هوایی جان باختند؟
 عبدالسلام عارف رییس جمهور اسبق کشور عراق

عبدالسلام عارف رییس جمهور سابق کشور عراق بین سال های 1963 تا 1966 بود؛ سرهنگ عبدالسلام عارف در 8 فوریه 1963 با کودتا علیه عبدالکریم قاسم قدرت را در دست گرفت و اعضای حزب بعث عراق را وارد کابینه خود کرد. عارف در سال 1966 در یک حادثه مشکوک هوایی کشته شد و برادرش عبدالرحمن عارف به قدرت رسید.

مارشال هامبرتو یک رهبر نظامی برزیل بود. او به عنوان اولین رییس جمهور دیکتاتوری نظامی برزیل پس از کودتای نظامی 1964 خدمت کرد. او عضو یک جناح لیبرال «قانون گرا» در رژیم بود، برخلاف جانشینان مستبدتر خود. چهار ماه پس از ترک ریاست جمهوری، کاستلو برانکو در 18 ژوییه 1967 در یک برخورد هوای کوچک با هواپیمای کوچک در نزدیکی فورتالزا جان باخت.

رنه بارینتوس اورتونیو یک افسر نظامی و سیاستمدار بولیوی بود که به عنوان چهل و هفتمین رییس جمهور بولیوی دو بار از سال 1964 تا 1966 و از سال 1966 تا 1969 به عنوان چهل و هفتمین رییس جمهور بولیوی خدمت کرد. از سال 1965 تا 1966 با آلفردو اواندو رییس جمهور مشترک بود و قبل از آن در سال 1964 به عنوان 30 امین معاون رییس جمهور بولیوی خدمت کرد.وی در 27 آوریل 1969، در سقوط هلیکوپتر کشته شد. این سانحه ا به عنوان یک ترور مطرح شده است اما هرگز ثابت نشد.

جمال بیجدیچ سیاستمدار بوسنیایی و یوگسلاوی بود که از ژوییه 1971 تا زمان مرگش در یک هواپیمای کراش، نخست وزیر یوگسلاوی بود. او همچنین به عنوان وزیر کشور از ژوییه تا دسامبر 1971 خدمت کرد. بیجدیچ همچنین از سال 1967 تا 1971 رییس مجلس مردمی بوسنی و هرزگوین بود.

جویل راکوتومالالا یک افسر نظامی و سیاستمدار مالاگاسی بود. سرهنگ نیروهای مسلح خلق ماداگاسکار، او از 13 ژانویه 1976 تا زمان مرگش نخست وزیر جمهوری دموکراتیک ماداگاسکار بود، او در 30 ژوییه 1976 آخرین ماه حضور نیروهای مسلح فرانسه در ماداگاسکار، در سانحه یک هلیکوپتر ترابری در طی یک پرواز کوتاه به همراه رییس ستاد ارتش آلفونس راکوتونیراینی جان باخت.

احمد اولد بوسیف یک افسر نظامی و رهبر سیاسی موریتانی بود. در 6 آوریل 1979، او در یک کودتا به همراه سرهنگ محمد خونا ولد حیدالله و سایر افسران قدرت را به دست گرفت و سرهنگ مصطفی ولد سالک را از قدرت واقعی بیرون کرد، اما تا 3 ژوین در موقعیت نمادین خود بدون هیچ قدرت واقعی باقی ماند، سپس دومین نخست وزیر موریتانی در دولت جدید شد و ماه بعد در یک سانحه هوایی در سواحل داکار، سنگال جان باخت.

فرانسیسکو کارنیرو سیاستمدار پرتغالی بود که اولین رهبر دموکرات و یکی از بنیانگذاران حزب سوسیال بود. او در سال 1980 به مدت یازده ماه نخست وزیر پرتغال بود تا اینکه در 4 دسامبر 1980 در یک سانحه هوایی در کاماراته درگذشت.

خایمه رولدوس آگیلرا رییس جمهور اکوادور و وزیر دفاع وی سال 1981 در حادثه ای هوایی در جنوب این کشور جان باختند.

سامورا ماشل نخستین رییس جمهور موزامبیک سال 1986 به دلیل سقوط هواپیمای وی در شمال شرقی آفریقای جنوبی منجر به کشته شدن وی و 24 تن دیگر شد.

یک قرن گذشته کدام روسای جمهور در سوانح هوایی جان باختند؟
 رشید کرامی نخست وزیر اسبق لبنان

رشید کرامی به عنوان شخصیتی که بخشی از تاریخ لبنان در نیمه دوم قرن بیستم با حیات سیاسی وی عجین شده است.کرامی در طول حیات خود، 10 بار به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل کابینه شد و در این دوران، ریاست اکثر کابینه های لبنان را در بحرانی ترین شرایط تاریخ سیاسی لبنان برعهده گرفت. شید کرامی تا پایان عمر 66 ساله خود اداره لبنان را برعهده داشت تا این که در اول ژوین 1987م، در حالی که از طرابلس عازم بیروت بود، بالگرد وی هدف آتش نیروهای فالانژ قرار گرفت و کشته شد.

عبدالرحیم غفورزی سیاستمدار، دیپلمات و نخست وزیر افغانستان در سال 1327 در ولایت کابل متولد و در سال 1998 در یک سانحه هوایی همراه تعدادی از همکارانش در میدان هوایی بامیان جان باخت.

یک قرن گذشته کدام روسای جمهور در سوانح هوایی جان باختند؟
ضیاءالحق رییس جمهور اسبق پاکستان

ضیاءالحق رییس جمهوری پاکستان و بسیاری از مسیولان بلندپایه نظامی، همچنین سفیر آمریکا در این کشور در انفجار هواپیمای ریاست جمهوری سال 1988 در نزدیکی «بهاوالپور» در شرق پاکستان جان باختند.

ژوونال هابیاریمانا رییس جمهوری رواندا وی و نیز چند تن از مسیولان بلندپایه دو کشور سال 1994 به هنگام فرود با هواپیما در «کیگالی» هدف اصابت موشک های زمین به هوا قرار گرفت و منفجر شد.

سیپرین انتاریامیرا رییس جمهوری بروندا به همراه ژوونال هابیاریمانا رییس جمهور رواندا سال 1994 مورد اصابت موشک های زمین به هوا قرار گرفت و هواپیمای حامل وی منفجر شد.

بوریس ترایکوفسکی یک سیاست مدار اهل جمهوری مقدونیه بود. وی از نوامبر 1999 تا فوریه 2004 رییس جمهوری این کشور بود. وی به همراه چند تن از همکاران خود در سانحه هوایی در جنوب بوسنی جان باختند.

محمدو مکسیدو ابوبکر نوزدهمین رییس جمهوری کشور در نیجریه بود. او به مدت 50 سال سلطان سوکوتو بود. پس از جشن عید فطر در سال 2006 ماسیدو به ابوجا رفت تا با رییس جمهور اولوسگون اوباسانجو ملاقات کند. پس از آن جلسه، ماسیدو در روز یکشنبه 29 اکتبر سوار هواپیما شد و درست پس از برخاستن از زمین سقوط کرد و بسیاری از سرنشینان هواپیما از جمله ماسیدو، پسرش و نوه او کشته شدند.

لخ الکساندر کاچینسکی یک سیاستمدار لهستانی بود که از سال 2002 تا 2005 به عنوان شهردار ورشو و از سال 2005 تا زمان مرگش در سال 2010 رییس جمهوری لهستان بود.او در سانحه سقوط هواپیمای توپولف-154 در غرب روسیه به همراه همسرش در 10 آوریل 2010 کشته شد.

ریشارد کاچوروفسکی یک دولتمرد لهستانی بود. او از سال 1989 تا 1990 به عنوان آخرین رییس جمهوری لهستان در تبعید خدمت کرد. او جانشین کازیمیرز سابات شد و به دنبال استقلال مجدد لهستان از حوزه نفوذ شوروی و انتخاب لخ والسا به عنوان اولین رییس جمهور منتخب دموکراتیک لهستان از قبل از جنگ جهانی دوم، از سمت خود استعفا داد. او در 10 آوریل 2010 در سانحه هوایی در نزدیکی اسمولنسک روسیه به همراه رییس جمهور لهستان لخ کاچینسکی و سایر مقامات ارشد دولتی جان باخت.

یک قرن گذشته کدام روسای جمهور در سوانح هوایی جان باختند؟
 سباستین پینه را رییس جمهور شیلی

سباستین پینه را که دو دوره (از 2010 تا 2014 و 2018 تا 2022 ) رییس جمهوری شیلی بود در یک سانحه هوایی در جنوب شیلی کشته شد . وی در داخل کشور خود به عنوان یک تاجر موفق شناخته می شد که اولین دوره ریاست جمهوری اش با رشد سریع اقتصادی همراه بود، اگر چه این اعتقاد وجود داشت که او با جامعه در حال تغییر این کشور ارتباطی ندارد.

پایان خبر دانش نامه

یک قرن گذشته کدام روسای جمهور در سوانح هوایی جان باختند؟

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "یک قرن گذشته کدام روسای جمهور در سوانح هوایی جان باختند؟" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "یک قرن گذشته کدام روسای جمهور در سوانح هوایی جان باختند؟"، کلیک کنید.