هوشمندسازی چطور وارد صنعت پست کشور شد؟
هوشمندسازی خدمات که چند سالی است مورد توجه دولتمردان قرار گرفته، شرکت ملی پست هم به موازات سایر بخش ها در این راستا اقدامات مهمی را از جمله راه اندازی صندوق های پستی هوشمند و سیستم های سورتینگ پردازش مرسولات پستی سال گذشته انجام داد.
به گزارش دانش نامه، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران با هدف دستیابی عموم مردم به خدمات پستی درعرصه ارتباطات، تنظیم و اعمال سیاست ها و راهبردهای کلان در زمینه برنامه ریزی، تاسیس، تجهیز و توسعه واحدهای پستی و گسترش خدمات پستی به سراسر کشور، در راستای انطباق با روزآمدترین پیشرفت های فناوری ارتباطات، تحت نظارت و وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سال 1366 در قالب شرکت دولتی تاسیس و فعالیت آن رسماً در سال 1367 آغاز شد.
این شرکت با برخورداری از بیش از 16 هزار نیروی انسانی، 29 هزار نقطه تماس، 5000 مسیر مبادله پستی وجابجایی روزانه بیش از سه میلیون مرسوله، به عنوان سازمانی پویا و کارآمد با تجربه ای طولانی و شناخت دقیق از نیازهای روز افزون و رو به تحول مشتریان، با اجرای برنامه جامع و زیربنایی، موفق شده است همپای جامعه جهانی پستی، خدمات گوناگون پستی را با استفاده از آخرین تحولات عرصه فن آوری ارتباطات و اطلاعات به مشتریان ارایه دهد.
شرکت ملی پست در سالی که تحولات گوناگون ومهمی را تجربه کرد. به طور مثال راه اندازی صندوق های پستی هوشمند و به صورت کلی هوشمند سازی پست از مهم ترین اقداماتی بود که انجام شد. هوشمندسازی پست از دیگر وظایفی بود که سال گذشته انجام و بر روی عدد 300 فرصت هوشمندسازی در پست تاکید و تعداد بسیاری از 300 فرصت هوشمد سازی انجام شد.
راه اندازی صندوق های پستی هوشمند از جمله این اقدامات بود که با تعامل بخش خصوصی راه اندازی شد. نحوه عملکرد صندوق های هوشمند به این صورت است که بدون دخالت عامل انسانی کار خود را انجام می دهند درصورتی که به روش سنتی در فضاهای محصور و با مدیریت یک حوزه برای نظارت لازم خدمات خود را ارایه می دهند، بنابراین سرمایه گذاری در حوزه فناوری و توزیع شبکه ای این صندوق ها نیازمند سرمایه گذاری قابل توجهی است.
البته در روند هوشمندسازی این شرکت با نزدیک شدن به پایان سال سیستم های سورتینگ هوشمند پردازش مرسولات پستی هم با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست رونمایی شد. سیستم های هوشمند سورتینگ برای تجزیه انواع مرسولات شامل پاکت، بسته های کوچک و جوف طراحی شده اند و به دلیل فناوری های بکار رفته در آن ها با یکبار اسکن، فرآیند ثبت ورود مرسوله انجام و و امکان تجزیه مرسولات تا بیش از 150 مقصد درج شده بر روی بارکد را ایجاد می کند. از مزایای این سیستم ها می توان به اشغال مساحت کمتر، افزایش سرعت سیر مرسولات، کاهش بی ترتیبی های پستی و افزایش کیفیت خدمات و سایر موارد اشاره کرد.
در نیمه دوم سال از باجه های سیار پستی هم صحبت هایی انجام شد؛ درباره چرایی انجام این آن اینگونهتوضیح داده شد که در گذشته متاسفانه متناسب با توسعه شهرها و افزایش جمعیت دفاتر پستی جدیدی ایجاد نشده بود و کماکان ما با ساختمان ها و دفاتر پستی روبه رو هستیم که از 50 سال گذشته تا به الان باقی مانده اند. در واقع باجه های سیار را به صورت هوشمند در سراسر شهر ایجاد می شوند تا شهروندان با اپلیکیشین های موجود در تلفن همراه خود بتوانند آن را پیدا کنند و در نهایت براساس زمان بندی خاصی که مشخص می شود به صورت ساعتی باجه سیار هوشمند در نقطه ای از شهر قرار می گیرد و شهروندان می توانند در آن ایام به آن مراجعه کنند.
علاوه بر موارد گفته شده، مدیرعامل این شرکت اواسط فصل بهار در سال 1402 از برگزاری نمایشگاه صنعت پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند خبر داد.
به گفته محمود لیایی، این حرکت شروع شد تا با این نمایشگاه ضمن آشنایی مردم با پست، از دستاورهای آن هم استفاده شود. بنابراین نخستیم همایش و نمایشگاه صنعت پست، تجارت الکترونیک و لجستیک هوشمند و صنایع وابسته از تاریخ 8 تا 11 خرداد در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.
از سوی دیگر در شهریور ماه اعلام شد که طرح سراسری تجمیع چاپ و توزیع شناسنامه ها توسط شرکت ملی پست اجرا می شود و در مراسمی قرارداد چاپ و توزیع سراسری شناسنامه ها بین پست و ثبت احوال منعقد شد. در فاز نخست این همکاری مشترک، پس از ثبت نام متقاضیان در درگاه های اعلامی سازمان ثبت احوال، شناسنامه جدید هموطنان در ادارات کل پست استان ها چاپ، پاکت گذاری و توسط موزعین شرکت ملی پست، درب نشانی تحویل هموطنان عزیز خواهد شد.
همچنین با پیگیری های انجام شده توسط این شرکت، اتحادیه پستی جهانی کدشناسه مرکز پردازش بین المللی پستی (IMPC) را برای فرودگاه بین المللی پیام صادر کرد و این اقدام در چارچوب راه اندازی گمرک تخصصی فاوا و توسعه ناوگان هوایی منطقه ویژه اقتصادی پیام و ترانزیت مرسولات پستی انجام شده است. کدشناسه صادر شده از سوی اتحادیه پستی جهانی ویژه فرودگاه بین المللی پیام با حروف اختصاری IRPYKA برای محمولات پستی وارده، صادره، ترانزیت و برای تمامی سرویس های پستی نظیر پست نامه، امانات، پیشتاز و کیسه خالی کاربرد دارد. با تخصیص این کد به فرودگاه هوایی پیام امکان ارسال، دریافت و ترانزیت محمولات بین المللی پستی بین المللی طبق استانداردهای UPU فراهم می شود.
تولید تمبر مشترک بین ایران و کشورها سالهاست که مورد توجه قرار گرفته است و از آن برای تحکیم مناسبات و توسعه روابط فی مابین استفاده می شود. در این راستا بهره گیری از ظرفیت چاپ تمبر مشترک بین ایران با سایر کشورها به منظور توسعه روابط سیاسی بین الملل در نشست بین معاون وزیر ارتباطات و معاون سیاسی وزارت امور خارجه در آبان ماه مورد بررسی قرار گرفت. پشتیبانی وزارت امور خارجه از تشکیل اتحادیه پستی جهان اسلام؛ حمایت از تعاملات سیاسی؛ استفاده از ظرفیت چاپ تمبر مشترک خصوصا در روابط سیاسی از دیگر مباحث مطروحه در این جلسه بود.
با نزدیک شدن به پایان سال لیایی از اجرایی شدن پست سبز در این شرکت در راستای تعهد به اتحادیه جهانی پست خبرداد.
وی با اشاره بر اینکه برای تحقق پست سبز در کشور با موانع زیادی مواجه هستیم، گفت: از سال 1401 با رونمایی موتورسیکلت های برقی گام بزرگی برای اجرای پست سبز برداشتیم. هر یک مرسوله موجب کاهش 100 سفر شهری می شود البته شاید این عدد اغراق آمیز باشد اما با توسعه پست می توان به چنین هدفی دست یافت.
لیایی با تاکید بر اینکه افزایش ترافیک پستی می تواند کمک بسیار خوبی به محیط زیست کند، تصریح کرد: شبکه پستی کشور آمادگی دارد با بهره گیری از ناوگان برقی و اجرای طرح 1000 خودروی ون سیار برقی در این مسیر حرکت کند.
پایان خبر دانش نامه
هوشمندسازی چطور وارد صنعت پست کشور شد؟
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "هوشمندسازی چطور وارد صنعت پست کشور شد؟" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "هوشمندسازی چطور وارد صنعت پست کشور شد؟"، کلیک کنید.