نحوه تعویض پکینگ برج خنک کننده

تعویض پکینگ برج خنک کننده معمولاً به صورت سالانه انجام می شود. تعویض پکینگ کولینگ تاور، مهمترین بخش اُورهال برج خنک کننده بشار می آید. پکینگ های برج خنک کن بطور کلی شامل دو مدل اسپلش و فیلمی است. این اقدام معمولاً زمانی رخ می دهد که سطوح خنک کاری قابل اسید شویی یا رسوب زدایی نباشند.

بطور کلی اغلب پکینگ های فیلمی پس از مدت نسبتاً کوتاهی نیاز به تعویض دارند. تعویض پکینگ کولینگ تاور چنانچه بدرستی در بازه زمانی مناسبی انجاد شود، از فرسایش دستگاه و افزایش دمای آب خروجی جلوگیری خواهد کرد. در این مقاله از ، قصد داریم تا مطالبی را در مورد تعویض پکینگ کولینگ تاور بیان کنیم.

نحوه تعویض پکینگ برج خنک کننده

تعویض پکینگ کولینگ تاور

در برج سطحی برای ایجاد تماس بین آب و هوا و سطحی برای تبادل انرژی و انتقال حرارت ایجاد می کند؛ با گذشت زمان و به علت تبخیر دایم آب در برج با افزایش غلظت مواد محلول در آب شاهد رسوب گرفتگی در پکینگ برج خنک کننده خواهیم بود؛ اغلب رسوب ها از جنس کلسیم و منیزیم هستند.

رسوب گرفتگی پس از  تولید برج خنک کننده، می تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد. پکینگ هایی که دچار رسوب زیاد شده اند؛ نمی توانند عملکرد خود را به درستی انجام دهند و در نتیجه راندمان برج خنک کننده به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده و دمای آب خروجی به شدت افزایش پیدا می کند.

به طور کلی در طی دوران عمر مفید برج خنک کننده، قطعاتی از برج از جمله پکینگ نیاز به تعویض پیدا می کنند؛ تعویض صحیح و به موقع پکینگ برج خنک کننده از تخریب برج و استهلاک اجزای داخلی برج جلوگیری می کند. در تعویض پکینگ برج خنک کننده باید جنس و نوع پکینگ مورد توجه قرار گیرد. با توجه به نوع پکینگ روش تعویض پکینگ می تواند متفاوت باشد.

انواع پکینگ برج خنک کننده

به طور کلی شامل سه دسته پکینگ های فیلم، پکینگ های اسپلش و چوبی تقسیم می شوند که نوع چوبی آن با توجه به آسیب به محیط زیست و تخریب جنگل ها توصیه نمی شود. پس به طور کلی دو دسته پکینگ فیلم و اسپلش داریم.

  • پکینگ فیلم براساس نوع مواد تشکیل دهنده آن به دو دسته پکینگ فیلم PVC (Polyvinyl chloride) و پکینگ P.P (Polypropylene) تقسیم می شوند. پکینگ های PVC برای دماهای پایین تا 50 درجه سانتی گراد و پکینگ های P.P برای دماهای 50 درجه سانتی گراد تا 80 درجه سانتی گراد مناسب است و افزایش دمای آب به بیش از 80 درجه سانتی گراد باعث دفرمگی و از دست دادن استحکام پکینگ می شود.
  • پکینگ های فیلم با گام های مختلف 12، 14،16، 19، 20 الی 30 سانتی متر تولید می شود که هرچه قدر گام ها کمتر باشد، بازده پکینگ بیشتر است. از طرفی نیز این عامل باعث تشکیل سریعتر رسوب در پکینگ می شود. به طور استاندارد پکینگ های فیلم با استاندارد گام 19 توصیه می شود که هم بازده خوبی دارند و هم از رسوب آب در پکینگ نسبت به گام های کوچکتر بهتر است و عملکرد بهتری نیز دارد.

پکینگ فیلم

پکینگ های فیلم PVC، معمولاً با چسب مخصوص که استحکام خود را تا 60 درجه سانتی گراد حفظ می کند به هم متصل می شود و پکینگ های فیلم P.P با نوعی جوش التراسونیک به یکدیگر متصل می شود. پکینگ های فیلم در ابعاد استاندارد و در یک بلوک 30×30×120 سانتی متر تولید می شود. ضخامت پکینگ های فیلم در حدود 400 میکرون تا 500 و 600 میکرون است. از انواع دیگر پکینگ های فیلم به دو نوع دیگر پکینگ فیلم جریان متقاطع (Film Cross Flow) و پکینگ فیلم فلوت (Film Flute Fill) را نام برد.

  • پکینگ های اسپلش در انواع مختلفی وجود دارد و این نوع پکینگ ها به دلیل خواصیت توری مانندی که دارند اجازه تشکیل رسوب را نمی دهند و به پکینگ های ضد رسوب معروف هستند. پکینگ های اسپلش از آن جهت که مواد تشکیل دهنده آنها P.P می باشد، مقاوت خوبی تا دمای بالا و در حدود 80 درجه سانتی گراد آب را دارند. چون توری های آن ضخامت بالاتری دارند در مقابل افزودنی های مجاز به آب برج خنک کننده و اسید شویی مقاومت بیشتری را نسبت به پکینگ های فیلم دارند.

پکینگ نت اسپلش

ضخامت پکینگ نت اسپلش (یکی از انواع پکینگ های اسپلش) در حدود 3 میلی متر است. پکینگ های نت اسپلش در ابعاد استاندارد 30×30×120 قابل تولید هستند.

انواع پکینگ اسپلش

پکینگ های اسپلش به انواع

  • پکینگ نت اسپلش
  • پکینگ رندوم اسپلش
  • پکینگ گرید اسپلش
  • بار اسپلش
  • توربو اسپلش
  • امگا اسپلش
  • پرماگرید اسپلش
  • تریکل اسپلش

دسته بندی می شوند.

پکینگ ابارا

نوع دیگری از پکینگ ها نیز وجود دارد که به پکینگ های ابارا معروف هستند. این نوع پکینگ برای برج خنک کننده ابارا که یک شرکت ژاپنی می باشد و اولین برج جریان متقاطع یا Cross Flow را تولید کردند که در ایران این برج به برج خنک کننده ابارا معروف است. پکینگ های ابارا جهت دو طبقه برج ابارا می باشد که ابعاد طبقه بالا با پایین این برج متفاوت است. جنس این نوع پکینگ از PVC بوده و ضخامت اصلی پکینگ های برج خنک کننده ابارا، 200 میکرون است که برای استحکام بیشتر در 400 میکرون نیز تولید می گردد. پس برای تعویض پکینگ های برج خنک کننده ابارا باید دقت شود که ابعاد پکینگ های ابارا در هر طبقه متفاوت است.

عمر پکینگ های کولینگ تاور به طور کلی اگر آب برج خنک کننده دارای TDS کمتر از 200ppm باشد را می توان تا 5 سال تخمین زد. البته به گام پکینگ ها و نوع مصرف و نگهداری پکینگ ها بستگی دارد. معمولاً بعد از 3 الی 5 سال، پیشنهاد می شود تا نسبت به خرید و تعویض پکینگ ها اقدام شود.

پاکسازی و بهسازی پکینگ برج خنک کن

اقدامات لازم جهت پاکسازی و بهسازی پکینگ برج خنک کن و رسوب زدایی آن پیشنهاد می گردد. اول هر فصل کاری قبل از اینکه کولینگ تاور راه اندازی شود. ابتدا پکینگ ها با فشار بالای آب شست و شو داده شود تا پکینگ ها عمر بیشتری را کار کنند و رسوب پکینگ کولینگ تاور که تشکیل شده است، از بین برود و در اضافه کردن ادتیوها و مواد ضد قارچ و جلبک و اسید شویی مقدار مناسب به آب برج اضافه شود.

مراحل تعویض پکینگ برج خنک کننده

مراحل تعویض پکینگ برج خنک کننده و نحوه تعویض پکینگ برج خنک کن به شرح زیر است:

  • ابتدا باید پمپ های برج خنک کننده و فن برج خنک کننده را خاموش کنیم
  • صافی برج خنک کننده و رسوب گیرها را از مدار خارج نماییم
  • آب موجود در تشتک برج خنک کننده را از طریق شیر تخلیه آب خارج کنیم
  • پکینگ های کارکرده را از برج خنک کننده خارج کرده
  • تمامی ذرات خرد شده پکینگ ها وذرات قابل مشاهده را از برج خارج کرده به طوری که داخل برج خنک کننده تمیز شود
  • پکینگ برج خنک کننده را درون برج خنک کننده جانمایی نماییم
  • صافی برج خنک کننده و رسوب گیرها را به مدار برج خنک کننده باز گردانیم
  • برج خنک کننده را روشن کنیم
  • پمپ برج خنک کننده را نیز روشن نماییم

دلایل تعویض پکینگ های برج خنک کننده

همانطورکه می دانیم، پکینگ از مهمترین قسمت ها در مکانیزم کاهش دمای سیال در برج خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت سطح پر کن بستری مناسب جهت تبادل انرژی حرارتی بین آب و هوا فراهم می سازد. بدلیل وجود فرآیند تبخیر، رسوبات محلول و نامحلول جریان آب، ضمن عبور از سطوح پکینگ، ته نشین می شوند. ایجاد رسوب گرفتی روی سطح بستر پکینگ، موجب کاهش راندمان برودتی در سیستم خنک کننده می گردد.

به همین دلیل بایستی تعویض پکینگ های برج خنک کننده به موقع انجام شود. یکی دیگر از دلایل تعویض پکینگ برج خنک کن، ورود آب بی کیفیت با TDS و سختی بالا به داخل دستگاه است. در این مورد می توان بوسیله سختی گیر رزینی و فیلترهای تصفیه نظیر شنی و کربنی، زمان تعویض را به تعویق انداخت. بنابراین می توان با یک هزینه نسبتاً جزیی، از این اقدام جلوگیری نمود. البته امروزه کاربرد دیونایزر نیز موجب کاهش عمر گرفتگی سطوح خنک کننده یا اصطلاحاً پوشال های کولینگ تاور می گردد.

مراحل تعویض پکینگ برج خنک کننده

تعویض پکینگ برج خنک کننده، امری اجتناب ناپذیر است و اصطلاحاَ دیر یا زود بایستی انجام شود. اما این تعویض یا گاهاَ تعمیرات، نیازمند بررسیهای تخصصی می باشد. در ادامه به بررسی مراحل تعویض پکینگ کولینگ تاور خواهیم پرداخت:

  • ابتدا تاور خنکساز را به دقت بررسی کنید تا علت عیب مشخص شود. درواقع با این عیب یابی، این مسیله روشن میشود که آیا این سطوح خنک کننده باید به طور کلی تعویض شوند یا با انجام تعمیرات و رسوب زایی، قابلیت استفاده مجدد را دارند.

میزان سختی بالای آب، یکی از عوامل مهم بوجود آمدن رسوب پکینگ کولینگ تاور است. به منظور جذب سختی آب (به خصوص عناصر کلسیم و منیزم که در آب سخت به میزان زیادی موجودند)، بایستی در کنار برج خنک کننده از سختی گیر رزینی بهره گرفت. جالب است بدانید که انواع رسوبها نیز از جنس کلسیم و منیزیم هستند!

استفاده از انواع مختلف مواد رسوب زدا نیز به شدت میتوان در عدم رسوب پذیری این دستگاه ها به شدت موثر باشد. موادی که از رشد میکرو ارگانیسمها و قارچها به میزان قابل توجهی جلوگیری میکند.

در رابطه با این عامل به طور مفصل صحبت کردیم. به طور کلی بهره گیری از سطوح خنک کننده مناسب، از همه لحاظ ها (مقاومت، عدم تاثیرپذیری واکنشهای شیمایی، سازگاری با برج و…) میتواند به عدم رسوب گذاری پکینگ کولینگ تاور کمک کند.

استفاده از روش اسید شویی نیز در کاهش میزان رسوب پکینگ کولینگ تاور شدیداَ موثر است. البته استفاده از این روش تا حدود زیادی به میزان تحمل پذیری سطوح پرکن (پکینگ) دارد. همچنین با توجه به میزان رسوب موجود، باید ابتدا این نکته را در نظر گرفت که آیا اسیدشویی فایده ای دارد یا خیر. در ادامه به بررسی تخصصی این شیوه خواهیم پرداخت.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نحوه تعویض پکینگ برج خنک کننده" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نحوه تعویض پکینگ برج خنک کننده"، کلیک کنید.