مراتع اصفهان بار دیگر در آتش بی‌احتیاطی‌ها سوخت

مراتع اصفهان بار دیگر در آتش بی‌احتیاطی‌ها سوخت

دانش نامه/اصفهان بخش‌هایی از مراتع غربی و جنوبی استان اصفهان بعدازظهر امروز دچار حریق شد.

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان، ضمن اعلام این حادثه به خبرنگار دانش نامه گفت: ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه بعدازظهر امروز (۲۶مردادماه) در بخشی از مراتع استان آتش‌سوزی رخ داد. این حریق در ارتفاعات اقداش بخش زنده‌رود شهرستان فریدن، یعنی در مرز بین شهرستان فریدن و بویین و میاندشت اتفاق افتاد.

او ادامه داد: حریق مذکور پس از ۲ ساعت و با تلاش نیروهای یگان حفاظت از منابع طبیعی شهرستان‌های فریدن، بویین و میاندشت و فریدون‌شهر خاموش شد. آتش‌نشانی و تیم‌های محلی روستاهای مناطق تحت‌تأثیر نیز در مهار حریق نقش‌آفرینی کردند.

این مقام استانداری اصفهان توضیح داد: بر اثر این حادثه حدود ۲۵ هکتار از پوشش‌های گیاهی، گون و گیاهان علوفه‌ای یک‌ساله در مراتع روستاهای خلج، چهل‌خانه، قوهک، مانیده و ارتیجان در آتش سوخت و متحمل خسارت شد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: در حادثه‌ای دیگر نیز که ساعت ۱۵ امروز رخ داد، مرتع روستای نرمه واقع در بخش وردشت سمیرم سوخت و ۱.۲ هکتار از مرتع و پوشش گیاهی گون و درختچه‌های مرتعی آسیب دید. این حریق پس از ۱۳۰ دقیقه به‌کوشش عوامل یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان و با همکاری عشایر و نیروهای محلی اطفا شد.

شیشه‌فروش در تبیین علت وقوع این دو فرقه آتش‌سوزی تصریح کرد: علت حوادث فوق بی‌احتیاطی و عوامل انسانی گزارش شده است. البته به‌علت وزش تندباد و شدت گرما حریق‌ها گسترش یافتند. عامل ۹۵درصد از وقایع حریق در عرصه‌های طبیعی همین عوامل انسانی و بی‌احتیاطی است.

او تأکید کرد: به‌منظور پیشگیری از وقوع حریق در پوشش‌های گیاهی و مراتع تأکید می‌شود که گردشگران، مسافران، کشاورزان، مرتع‌داران و ساکنین مجاور منابع طبیعی از روشن‌کردن آتش در طبیعت خودداری کنند. ممانعت از روشن‌کردن آتش در مراتع، حاشیۀ جاده‌ها و پوشش‌های گیاهی حائز اهمیت است.

این مقام استان اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: رهاکردن ته‌سیگار، کبریت، اشیای صیقلی و بطری‌های آب‌معدنی، کنسرو و… در مراتع و حاشیۀ جاده‌ها خطرآفرین است. کشاورزان و باغداران نیز باید از آتش‌زدن بقایای گیاهی در مزارع و علوفه‌های کف باغات خودداری کنند.

به گزارش دانش نامه در صورت مشاهدۀ هرگونه آتش در عرصه‌های طبیعی باید به‌سرعت با یگان حفاظت از منابع طبیعی، یعنی با تلفن‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ تماس گرفت. همچنین باید وقوع حریق را به دستگاه‌های امدادی و مسئولین محلی اطلاع داد تا به‌منظور کنترل و پیشگیری از گسترش حریق وارد عمل شوند.

پایان خبر دانش نامه

مراتع اصفهان بار دیگر در آتش بی‌احتیاطی‌ها سوخت

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مراتع اصفهان بار دیگر در آتش بی‌احتیاطی‌ها سوخت" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مراتع اصفهان بار دیگر در آتش بی‌احتیاطی‌ها سوخت"، کلیک کنید.