ماشین جدید سایپا در همکاری با سیتروین / عکس
به گزارش دانش نامه، هرچند در ایران سیتروین C3 XR تازه قرار است روی خط تولید برود اما این خودرو هرگز جدید نیست زیرا نسخه تولیدی آن برای اولین بار در نمایشگاه خودروی گوانگژو سال 2014 رونمایی شد. این خودرو کراس اوور ساب کامپکتی است که فقط برای بازار چین در نظر گرفته شده و از طریق جوینت ونچر دانگ فنگ پژو-سیتروین در این کشور تولید می شود. C3 XR بر پایه سیتروین الیزه (C-Elysée همان پژو 301 با برند سیتروین) شکل گرفته و در اصل نسخه کراس هاچ بک الیزه و 301 محسوب می شود. به همین دلیل، این خودرو اشتراکات فراوانی با 301 دارد تا جایی که حتی درهای جلوی دو خودرو هم باهم مشترک است.
به نقل از پدال، بنابراین، ازآنجایی که تارای ایران خودرو هم نسخهٔ ایرانیزهٔ پژو 301 محسوب می شود، C3 XR و تارا قطعات مشترک زیادی خواهند داشت و هردو از پلت فرم PF1 پژو سیتروین استفاده می کنند. سایپا برای این خودرو در ایران نام سیَلک (Sialk) را در نظر گرفته است. این نام برگرفته از تپه باستانی سیلک در کاشان است و سایپا به دلیل قرارگیری سایت تولیدی سایپا سیتروین در این شهر اقدام به انتخاب این نام کرده است.
طراحی بیرونی سایپا سیلک
سیتروین C3 XR تاکنون دو بار فیس لیفت شده است که در نمایشگاه تحول صنعت خودروی سال گذشته، سایپا نسخهٔ اولیه آن را به نمایش درآورد. این نسخه چهره ای قدیمی داشت و از همان داشبورد تارا استفاده می کرد اما حدود یک سال بعد در نمایشگاه مشهد شاهد نمایش جدیدترین نسخهٔ C3 XR بودیم که این نشان می دهد سایپا به دنبال مونتاژ آخرین نسخهٔ کراس اوور سیتروین است. این به عنوان دومین فیس لیفت C3 XR، در سال 2021 معرفی شد و طراحی جدید جلوپنجره و سپر جلو را به همراه داشت. البته علیرغم این فیس لیفت ها، ظاهر سیلک رنگ و بوی کهنگی گرفته است خصوصاً با توجه به اینکه از سال 2014 تاکنون در قسمت جانبی و عقب تغییر خاصی صورت نگرفته و همچنان شاهد همان نمای اولیه هستیم.
بااین حال، قسمت جلوی سیلک به لطف تغییراتی که طی دو نوبت در سال های 2019 و 2021 تجربه کرده است، بروزتر به نظر می رسد و می تواند در برابر رقبای خود در بازار ایران مثل ام وی ام X22 و ری را حرف هایی برای گفتن داشته باشد. در اینجا شاهد چراغ هایی هستیم که توسط یک جلوپنجرهٔ باریک به هم متصل شده اند درحالی که در پایین ورودی هوای بسیار بزرگی به چشم می خورد که بخش بزرگی از سپر را پوشانده است. در طرفین سپر هم دی لایت های عمودی خودنمایی می کند. سیلک با 4,260 میلی متر طول، 1,790 میلی متر عرض و 1,560 میلی متر ارتفاع، ابعادی مشابه X22 مدیران خودرو دارد و کراس اوور کوچکی است.
داخل سایپا سیلک
همان طور که اشاره شد، C3 XR در ابتدا از همان داشبورد تارا استفاده می کرد که هم اکنون کاملاً قدیمی شده است اما در فیس لیفت های 2019 و 2021 سیتروین اقدام به طراحی داشبورد کاملاً جدیدی برای این کراس اوور کرد که فضای به مراتب مدرن تر و جذاب تری را نسبت به نسخهٔ اولیه که در نمایشگاه تحول دیدیم فراهم کرده است. در آخرین نسخهٔ سیلک شاهد داشبورد بروزی با دریچه های تهویهٔ افقی باریک هستیم که توسط یک نوار کرومی به هم متصل شده اند. زیر دریچه های تهویهٔ مرکزی نمایشگری به چشم می خورد که هرچند طبق استانداردهای امروزی بزرگ به نظر نمی رسد اما اندازهٔ معقولی دارد.
علیرغم تغییرات گستردهٔ داخلی، کنترل های تهویهٔ C3 XR هنوز هم ارتباط با 301 را نشان می دهند. علاوه بر این، غربیلک فرمان هم همان نمونه ای است که در سال 2014 ارایه شده بود و قدیمی به نظر می رسد. بااین حال، به طورکلی طراحی و فضای داخلی سیلک برای یک کراس اوور اقتصادی (البته نه در ایران) قابل قبول است و تریم مشکی براق و نقره ای روی داشبورد و کنسول مرکزی هم حال و هوای کمی لوکس تری به داخل خودرو بخشیده است. همچنین ازآنجایی که این خودرو بر اساس پژو 301 و تارا شکل گرفته است، در عقب صندلی های جاداری را ارایه می کند و صندوق بار آن با 420 لیتر ظرفیت برای این کلاس کاملاً مناسب است.
در مورد پیشرانهٔ سیلک در بازار ایران ابهامات زیادی وجود داشت. ابتدا گفته می شد این خودرو قرار است با پیشرانهٔ ME16 تولید شود که نسخهٔ سایپا از موتور TU5 پلاس ایران خودرو محسوب می شود. C3 XR در چین هم ابتدا با همین پیشرانه عرضه می شد که با نام EC5 شناخته می شود و نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور TU5 است. درواقع ابتدا قرار بود سیلک از پیشرانه و گیربکس تارا استفاده کند اما در دی ماه 1402 قایم مقام مدیرعامل در حوزه مهندسی، کیفیت و تولید شرکت سایپا سیتروین اعلام کرد این خودرو با همان قوای محرکهٔ جدید نسخهٔ بازار چین در ایران عرضه خواهد شد.
بنابراین، سیلک را با یک پیشرانهٔ 1.2 لیتری سه سیلندر توربو خواهیم دید که 136 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعته دوکلاچه صورت می گیرد. این قوای محرکه ابتدا وارداتی خواهد بود اما گفته شده بعداً توسط مگا موتور داخلی سازی خواهد شد. به لطف این موتور، سیلک می تواند به حداکثر سرعت 195 کیلومتر بر ساعت برسد در هر صد کیلومتر به صورت ترکیبی 5.1 لیتر بنزین مصرف می کند.
سیتروین C3 XR هم اکنون در چین با قیمت 113,900 یوآن معادل 16 هزار دلار عرضه می شود؛ بنابراین، با توجه به نرخ دلار 60 هزار تومانی و سایر هزینه ها، برای این خودرو در بازار کشورمان باید انتظار قیمتی در حدود 1.5 میلیارد تومان را داشته باشیم. اصلی ترین رقیب سیلک در بازار کشورمان ری رای ایران خودرو خواهد بود که روی پلت فرم PF1 مشترک با سیلک ساخته شده و قرار است با پیشرانهٔ 160 اسب بخار EF7 توربو عرضه شود. علاوه بر این، ام وی ام X33 کراس و X55 را هم می توان یکی دیگر از رقبای کراس اوور جدید سایپا دانست. طبق گزارشات، قطعات این خودرو ثبت سفارش شده و قرار است تولید و عرضهٔ آن در شش ماههٔ اول سال 1403 آغاز شود. تولید سیلک با 20 درصد داخلی سازی شروع خواهد شد و به تدریج داخلی سازی قطعات آن افزایش پیدا خواهد کرد.
جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در دانش نامه مراجعه کنید.
5858
ماشین جدید سایپا در همکاری با سیتروین / عکس
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ماشین جدید سایپا در همکاری با سیتروین / عکس" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ماشین جدید سایپا در همکاری با سیتروین / عکس"، کلیک کنید.