علم معاصر چه مشخصه‌هایی دارد؟ / علم؛ هویت زنده تاریخ‌مند

علم معاصر چه مشخصه‌هایی دارد؟ علم؛ هویت زنده تاریخ‌مند

دبیر هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با تشریح مشخصه‌های علم معاصر عنوان کرد: باید علم را هویت زنده تاریخ‌مند بدانیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری دانش نامه، محمدعلی اخگر دبیر هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در آیین اختتامیه دوره ضیافت اندیشه اساتید سال ۱۴۰۳ این دانشگاه به تاریخچه علم و تفکر اندیشه بشر اشاره و اظهار کرد: با بررسی پارادوکس موجود در علم می‌توان آن را به عقلانیتی که فراتر از عقلانیت متعارف بشری است تعبیر کنیم، همچنین می‌توانیم علم را فراسوی نگرش‌های ظاهرگرایانه و نگاه متفاوتی نسبت به جهان بنامیم.

وی افزود: حکمت متناقض یا متناقض‌نمای موجود در علم را یک حکمت خواستنی می‌دانیم و می‌توان به تعبیر حافظ آن را «خلاف آمد عادت» نامید و یا حکمتی در فراسوی عادت متفاوت که بی‌تردید چنین حکمتی یک محصول معین را همراه خواهد داشت و آن چیزی نیست به جز کسب جمعیت یا بر طبق آیات قرآن رسیدن به مرحله نفس مطمئنه.

علم معاصر چه مشخصه‌هایی دارد؟ / علم؛ هویت زنده تاریخ‌مند

دبیر هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس به بیان مشخصه‌های بنیادین علم معاصر پرداخت و ادامه داد:علم را باید هویت زنده تاریخ‌مند بدانیم، بنابراین برای بررسی مشخصه‌های آن با یک ماجرا و وجود تاریخ‌مند مواجه هستیم، چراکه عملاً علم همچون پدیدآورنده‌اش یعنی انسان تابعی از شرایط اجتماعی و سیاسی تاریخ خویش است.

اخگر، مشخصه نخست علم معاصر را تجربه‌گرایی و برشمردن ذهن به عنوان لوحی سفید که واقعیت بیرونی بدون هیچ دخل و تصرفی به ذهن متبادر می‌شود، دانست.

علم معاصر چه مشخصه‌هایی دارد؟ / علم؛ هویت زنده تاریخ‌مند

وی، مشخصه دوم علم معاصر را مفهوم احاطه یا تسلط عنوان کرد و یادآور شد: این مفهوم با قدرت رابطه مستقیم دارد، بنابراین باید علم ذاتاً به ما احاطه و تسلط بدهد و عملاً این همان چیزی است که می‌گوییم علم با تکنولوژی و فناوری همراه شده و خودش ارزش ذاتی یافته است.

دبیر هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس، سومین مشخصه علم معاصر را قرار گرفتن در دوگانه حقیقت – معنا برشمرد و افزود: جهان‌بینی و تصور ما از علم معاصر به این سوی رفته که بین معنا یا حقیقت باید یکی را انتخاب کنیم، بنابراین علم معاصر به جای معنابخشی، بهجت‌آفرینی و سروربخشی به انسان، برعکس مملو از پوچی و بیگانگی برای انسان است و این در شرایطی است که علم فارغ از معنویت و بما هو علم باشد.

علم معاصر چه مشخصه‌هایی دارد؟ / علم؛ هویت زنده تاریخ‌مند

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "علم معاصر چه مشخصه‌هایی دارد؟ / علم؛ هویت زنده تاریخ‌مند" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "علم معاصر چه مشخصه‌هایی دارد؟ / علم؛ هویت زنده تاریخ‌مند"، کلیک کنید.