سکسکه جنین نشانه چیست؟

همه چیز درباره سکسکه جنین: از علل تا راهکارهای رفع آن

سکسکه جنین یک پدیده طبیعی است که بسیاری از زنان باردار در طول دوران بارداری خود تجربه می‌کنند. این پدیده ممکن است برای برخی از مادران باردار نگران‌کننده باشد، اما در بیشتر موارد نشانه‌ای از سلامت و رشد طبیعی جنین است. در این مقاله، به بررسی علل، زمان بروز، چگونگی تشخیص و تأثیرات سکسکه جنین می‌پردازیم.

 سکسکه جنین نشانه چیست؟

سکسکه جنین چیست؟

سکسکه نوزاد در رحم، حرکات کوچکی است که دیافراگم کودک، هنگام شروع تمرین تنفس انجام می‌دهد. با نفس کشیدن نوزاد در رحم، مایع آمنیوتیک وارد ریه‌های او می‌شود و باعث افزایش انقباض دیافراگم آنها می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود جنین در رحم دچار سکسکه شود.

سکسکه جنین چگونه احساس می‌شود؟

سکسکه جنین یک حرکت سریع و تکراری است که مادر می‌تواند متوجه شود که این حرکات از کودک او ناشی می‌شود. در ابتدا بسیاری از خانم‌های باردار تصور می‌کنند یک لگد آرام از طرف جنین است اما به دلیل تکرار شدن چندین باره این اتفاق می‌توانید متوجه شوید که جنین شما دچار سکسکه شده است.

اگر دقت کنید، متوجه خواهید شد که ریتم آن مشابه سکسکه‌های بزرگسالان است که در اثر حرکات دیافراگم نیز ایجاد می‌شود. تفاوت سکسکه جنین با سکسکه برزگسالان در این است که نوزادان در رحم مایع آمنیوتیک را تنفس می‌کنند و با این مشکل مواجه می‌شوند اما بزرگسالان با استنشاق هوا دچار سکسکه می‌شوند.

علل سکسکه جنین

بر خلاف تصور خیلی از افراد خوردن ناهار خیلی سریع باعث سکسکه جنین نمی‌شود. در عوض این اتفاق صرفا یک عارضه جانبی از کودک است. سکسکه در نوزادانی که در رحم هستند از چند جهت می‌تواند موجب رشد او شود. این اتفاق‌ها نشانه‌هایی از این هستند که رشد کودک شما به درستی انجام می‌شود. با شروع سکسکه نوزاد در رحم چند اتفاق رخ می‌دهد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

توانایی کودک در دم و بازدم مایع آمنیوتیک (که موجب سکسکه می‌شود) نشانه خوبی از رشد صحیح دیافراگم است. این فرآیند حدودا در هفته دهم شروع می‌شود، اگرچه احتمالا تا چند ماه به طور کامل قطع می‌شود.

سیستم عصبی کودک

سکسکه جنین نشان دهنده فعال شدن عصب کنترل کننده دیافراگم است. سکسکه به تأیید اینکه مغز و نخاع دست نخورده هستند و کار خود را درست انجام می‌دهند کمک می‌کنند. به عبارت دیگر، سکسکه جنین به این معنی است که کودک از نظر عصبی به اندازه کافی رشد می‌کند تا در خارج از رحم زنده بماند. این می‌تواند دلیلی بر این باشد که سکسکه نوزاد در رحم نشان خوبی است.

رفلکس‌های کودک

علاوه بر تنفس، نوزاد در حال تمرین برای مکیدن شست و خمیازه کشیدن است (یعنی همان کارهای بامزه‌ای که بعد از تولد انجام خواهند داد) و تمامی این فعالیت‌ها نیز می‌توانند منجر به سکسکه جنین شوند.

زمان بروز سکسکه جنین

سکسکه جنین ممکن است در هر زمانی از بارداری رخ دهد، اما بیشتر در سه‌ ماهه دوم و سوم بارداری مشاهده می‌شود. مادران معمولا از هفته ۲۸ بارداری به بعد سکسکه جنین را بیشتر احساس می‌کنند. برخی از مادران ممکن است حتی قبل از این زمان نیز سکسکه جنین را حس کنند.

سکسکه جنین هر چند وقت یک بار طبیعی است؟

از آن جایی که شرایط بانوان باردار در هر بارداری منحصر به فرد است هیچ قانون مشخصی در رابطه با اینکه سکسکه نوزاد چقدر باید اتفاق بیفتد یا نباید رخ دهد وجود ندارد. این اتفاق می‌تواند به طور تصادفی و گاهی اوقات چندین بار در روز رخ دهند. با این حال، دیده شده است که برخی از نوزادان زیاد سکسکه نمی‌کنند و این نیز تا زمانی که شما حرکات دیگری را در شکم خود احساس کنید که نشان دهد جنین سالم است، می‌تواند خوب باشد.

تأثیرات سکسکه جنین بر مادر و جنین

سکسکه جنین معمولا برای مادران باردار ناراحتی ایجاد نمی‌کند و به عنوان یک تجربه طبیعی و بی‌ضرر تلقی می‌شود. برخی از مادران ممکن است از این تجربه لذت ببرند و آن را نشانه‌ای از سلامت جنین بدانند. با این حال، اگر سکسکه جنین به طور مداوم و با مدت زمان طولانی رخ دهد، بهتر است با پزشک مشورت شود تا هر گونه نگرانی احتمالی بررسی شود.

چگونه سکسکه جنین را متوقف کنیم؟

همانطور که بالاتر به صورت کامل بررسی شد، سکسکه نوزاد یک امری طبیعی است که نیاز به نگرانی نیست، اما با این حال برخی مواقع شما نیاز دارید تا تمرکز کنید، مخصوصا اگر می‌خواهید بخوابید و یا وارد یک جلسه مهم شوید. در این شرایط سکسکه نوزاد ممکن است کمی آزار دهنده باشد. همانطور که در سکسکه بزرگسالی شما می‌توانید مشاهده کنید، راه مطمئنی برای از بین بردن سکسکه نوزاد نیز وجود ندارد.

با وجود آن که راهی مطمئن و صد در صد برای رفع سکسکه نوزاد وجود ندارد برخی راهکار‌ها مانند تغییر موقعیت، راه رفتن، دراز کشیدن، استفاده از بالش، مصرف مواد غذایی مغذی، ورزش سبک، خواب منظم و نوشیدن آب ممکن است موثر باشد. با این حال به طور کلی بعد از گذشت مدتی شما به سکسکه جنین عادت می‌کنید و کمتر برای شما اذیت کننده خواهد بود.

راه‌ های متوقف کردن سکسکه افتادن جنین چیست؟

اگر سکسکه نوزاد در شکم مادر باعث شده که اذیت شوید، می‌توانید این نکات را برای متوقف کردن سکسکه جنین امتحان کنید:

روش توقف سکسکه جنین توضیحات
دراز کشیدن به سمت چپ دراز بکشید و در همین حالت کمی استراحت کنید.
استفاده از بالش از بالش برای کم‌کردن فشار وارده روی ستون فقرات استفاده کنید.
رعایت رژیم غذایی سالم بهتر است یک رژیم غذایی متنوع و مغذی داشته باشید و با نوشیدن آب زیاد هیدراته بمانید.
خواب منظم یک برنامه خواب منظم داشته باشید و در صورت لزوم در طول روز چرت بزنید.
ورزش سبک به ورزش‌کردن در حد متوسط ادامه دهید، البته تا زمانی که انجام ورزش ایمن باشد و سبب فشارآوردن بیش از حد به بدن نشود.

 

تعداد سکسکه جنین چقدر است؟

تعداد سکسکه طبیعی جنین چقدر است؟ ازآنجایی‌که هر بارداری‌ای منحصربه‌فرد است، هیچ قانون واحدی در مورد این‌که سکسکه جنین هر چند وقت بار باید اتفاق بیفتد و تعداد آن چقدر باید باشد وجود ندارد. بر اساس گفته Shar La Porte، یک پرستار مامایی در Midwifery Care NYC در بروکلین، نیویورک، سکسکه‌های جنین یکی از عوارض بارداری است که اغلب به‌صورت رندوم و تصادفی اتفاق می‌افتند و ممکن است مادر باردار چندین بار در روز آن‌ها را حس کند.

بااین‌حال، به نظر می‌رسد که برخی از جنین‌ها زیاد سکسکه نمی‌کنند، و این نیز طبیعی است، البته تا زمانی که حرکات دیگری را در شکمتان حس کنید. به‌خاطر داشته باشید که اگر روزانه شمارش لگد جنین را انجام می‌دهید (تعداد دفعات حرکت جنین در هر روز در یک‌زمان و ساعت مشخص را ثبت می‌کنید)، نباید سکسکه را به‌عنوان بخشی از آمار حرکتی‌تان حساب کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد " سکسکه جنین نشانه چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با " سکسکه جنین نشانه چیست؟"، کلیک کنید.