سمپوزیوم دو روزه نقد و بررسی کتاب در هوای حق و عدالت / گرامیداشت و بازخوانی اندیشه دکتر محمدعلی موحد

گروه اندیشه: گروه جامعه شناسی حقوق انجمن جامعه شناسی ایران، سمپوزیوم دو روزه (فردا و پس فردا دوشنبه و سه شنبه) نقد و بررسی کتاب «درهوای حق و عدالت» و «گرامیداشت و بازخوانی اندیشه دکتر محمدعلی موحد» نویسنده این کتاب را برگزار می کند.

به گزارش خبرگزاری دانش نامه، برنامه زمانی سخنرانان به شرح زیر است:

« دوشنبه 23 بهمن 1402»

17/ مدیر نشست
17:30/ رحیم محمدی
18/ حسین داودی
18:30/ محمدمهدی مجاهدی
19/ زهره رحمانی
19:30/ حمیدرضا اثیمی

«سه شنبه 24 بهمن 1402»

17/ علی اکبر گرجی
17:30/ سپیده میرمجیدی
18/ الناز پروانه زاد
18:30/ امین رضا نوشین
19/ مختار نوری
19:30/ سخن اختتامیه

مدیر علمی سمپوزیوم:
عباس نعیمی جورشری
لینک حضور آنلاین:
http://meet.google.com/mug-qfyv-vno

سمپوزیوم دو روزه نقد و بررسی کتاب در هوای حق و عدالت / گرامیداشت و بازخوانی اندیشه دکتر محمدعلی موحد

مختصری از زندگی

محمدعلی موحد (زادهٔ 1302، تبریز) عرفان پژوه، تاریخ نگار و حقوق دان، و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.صمد موحد برادر اوست. محمدعلی موحد تحصیل را در مدارس تدین و اتحاد نو تبریز آغاز کرد و در سال 1319، پس از اخذ دیپلم متوسطه در رشتهٔ ادبی، به تهران آمد. اما به واسطهٔ فوت پدر (در سال 1317) به تبریز بازگشت و سرپرستی خانواده را برعهده گرفت و به مدت ده سال در تبریز و تهران اقامت گزید.وی در طول زندگی خویش همواره مشغول تحقیق، تالیف و ترجمه بوده و آثار شاخصی از خود …

معرفی کتاب در هوای حق و عدالت اثر محمد علی موحد

در باب تشریح حقوق و فلسفه ی آن، محمدعلی موحد یکی از اعجوبه های زمان محسوب می شود. وی با تسلط کامل به امور حقوقی ابتدا خود حق و سپس فلسفه ی آن را برای مخاطب شرح می دهد و خواننده را از مرتبه ی شناخت حقوق ذاتی و ابتدایی اش تا تعالی و تکامل اندیشه و حق و حقوق شهروندی همراهی می کند.

کتاب در هوای حق و عدالت، اثر این تاریخ نگار و حقوق دان برجسته ی معاصر، بیش از همه چیز قصد آشنایی مخاطب با حقوق خود را دارد و این امر را از طریق آشناسازی خواننده با فرهنگ اروپا و خط و مشی آنان در مساله ی حقوق شهروندی محقق می سازد. مخاطب با خواندن این اثر تا حد زیادی با دیدگاه اندیشمندان بزرگ نظیر ژان ژاک روسو، کانت، جان لاک و دیگران آشنا می شود.

در فصل های این کتاب با مواردی نظیر تعریف و چیستی حق، تعاریف حق و انصاف و عدالت و قانون و ارتباط آنان با هم و با دولت، تعامل سیاست و دیانت با بهره گیری از خطوط فکری ابوعلی سینا و ابن خلدون، جهان و انسان مدرن، سیر سیصد ساله ای در مفهوم حقوق طبیعی و تکامل آن به حقوق بشر، تعاملات نوین حق و قانون، دیدگاه های نو در مبحث عدالت، استفاده ی نابجا از قدرت و حکومت و زیر پا نهادن حق و سو استفاده از اختیارات، بحث جهانی حقوق بشر و بسیاری موارد دیگر سخن به میان آمده است. سرانجام برای آشنایی بیشتر مخاطب با حقوق شخصی و شهروندی، اعلامیه ی حقوق بشر و عهد و میثاق های جهانی در انتهای کتاب بیان شده است.

216216

سمپوزیوم دو روزه نقد و بررسی کتاب در هوای حق و عدالت / گرامیداشت و بازخوانی اندیشه دکتر محمدعلی موحد

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سمپوزیوم دو روزه نقد و بررسی کتاب در هوای حق و عدالت / گرامیداشت و بازخوانی اندیشه دکتر محمدعلی موحد" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سمپوزیوم دو روزه نقد و بررسی کتاب در هوای حق و عدالت / گرامیداشت و بازخوانی اندیشه دکتر محمدعلی موحد"، کلیک کنید.