بیماری اوتیسم چیست

خصوصیات اوتیسم چیست؟

اگر می خواهید بدانید اوتیسم چیست، باید گفت اختلال اوتیسم یا طیف اوتیسم (ASD) یک اصطلاح گسترده است که پزشکان از آن برای توصیف گروهی از اختلالات رشدی عصبی استفاده می کنند. این اختلالات با مشکلات ارتباطی و تعامل اجتماعی مشخص می شوند. افراد مبتلا به ASD اغلب علایم یا الگوهای رفتاری محدود، تکراری و کلیشه ای را نشان می دهند. اصطلاح «طیف» در این تعریف بازتاب دهنده این حقیقت است که علایم در بین افراد مختلف متفاوت است و انواع و شدت متغیری دارد. اوتیسم در پسران چهار برابر دختران است. به مطالعه این مقاله از مجله درمانکده ادامه دهید تا بدانید اوتیسم چیست و چگونه درمان می شود؟ همچنین بدانید چه علایمی دارد؟ این بیماری معمولا قبل از سه سالگی بروز پیدا می کند و علایم آن می تواند بسیار گیج کننده باشد. زیرا برخی کودکان مبتلا به اوتیسم ظاهرا تا قبل از شروع بیماری، رشد نرمالی دارند.

بیماری اوتیسم چیست

اگر چه شدت علایم در افراد مختلف بسیار متنوع است. اما اختلالات نامتغیری در مهارت های اجتماعی و ارتباطی همه افراد مبتلا نیز وجود دارد. به عنوان مثال برخی کودکان مبتلا به اوتیسم هرگز در طول زندگی خود صحبت نمی کنند. طراحی خاص و منحصر به فرد این لباس شب نقاب ها آن را از سایر لباس های مشابه تمایز می دهد . والدین ممکن است متوجه این موضوع شوند که نوزادشان از برقراری تماس چشمی خودداری می کند یا پاسخی به آن نمی دهد و یا ایجاد پیوند عاطفی با آن ها برایش مشکل است. کودکان مبتلا به اوتیسم پاسخ های نامعمولی به تجربیات حسی دارند و ممکن است تنها به صداها، بافت ها، بوها یا طعم های خاصی حساس باشند. آن ها ممکن است در هماهنگی حرکتی نقص داشته باشند و عضلات شان ضعیف باشند.

کودکان مبتلا به اوتیسم، ممکن است بسیاری از رفتارهای تکرار شونده، مانند به هم زدن دست ها، تکان دادن اندام های بدن و یا در آوردن صدا را در اوایل زندگی داشته باشند. آن ها ممکن است اشیا را بارها به ترتیب بچینند و بهم بزنند. برخی کودکان با حرکاتی مکرر مانند گاز گرفتن دست و ضربه به سر به خود آسیب می زنند. تست تشخیص اوتیسم چیست؟ تشخیص ASD شامل چندین غربالگری، آزمایش های ژنتیکی و ارزیابی های مختلف است. غربالگری رشد آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می کند که همه کودکان در سنین 18 و 24 ماه تحت غربالگری ASD قرار بگیرند. غربالگری می تواند در شناسایی زودرس کودکانی که می توانند ASD داشته باشند، کمک کند. این کودکان ممکن است از تشخیص زودرس و مداخله درمانی بهره مند شوند.

چک لیست اصلاح شده برای اوتیسم در کودکان نوپا (M-CHAT) یک ابزار غربالگری رایج است که در بسیاری از مطب های کودکان استفاده می شود. توجه به این نکته ضروری است که غربالگری تشخیصی نیست. کودکانی که برای غربالگری ASD مثبت می شوند، لزوما این اختلال را ندارند. علاوه بر این، احتمال دارد آزمایش های غربالگری ASD را تشخیص ندهند. نحوه تشخیص اختلال اوتیسم پزشک با ارزیابی رفتار و تکامل یک کودک می تواند اوتیسم را تشخیص دهد. اختلال اوتیسم معمولاً تا دو سالگی قابل تشخیص است، بنابراین ارزیابی به موقع کودک اهمیت زیادی دارد. تشخیص به موقع ASD، امکان درمان و مداخلات سریع تر را برای ما فراهم می نماید. تشخیص اوتیسم در کودکان خردسال تشخیص در کودکان خردسال اغلب یک فرآیند دو مرحله ای است .

هر کودک باید توسط یک متخصص اطفال یا یک ارایه دهنده مراقبت های بهداشتی در دوران کودکی معاینه شود. توصیه می شود که همه کودکان در ویزیت های 9، 18، و 24 یا 30 ماهگی از نظر تاخیر تکاملی، و در 18 و 24 ماهگی از نظر اختلال طیف اوتیسم مورد ارزیابی قرار گیرند. اگر کودک در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اوتیسم یا اختلالات تکاملی باشد، ممکن است تعداد این ارزیابی ها بیشتر باشد. تنوع در طرح های لباس سگ های نگهبان دخترانه می تواند از جذابیت ویژه ای برخوردار باشد . بخش های مختلف مغز در افراد دارای اتیسم در همکاری با یکدیگر دچار مشکل می شوند. این اختلال در سه سال اول زندگی بروز می کند و مادام العمر است. شاخصه ی اصلی اختلال اوتیسم نقص در ارتباط و تعاملات اجتماعی و بروز رفتارهای کلیشه ای و خزانه ی رفتاری، حرکتی و… می باشد.

اتیسم بر روی درک افراد از دنیا و تعاملاتشان با افراد اثر می گذارد. افراد دارای اتیسم، دنیا را متفاوت تر از بقیه می بینند، می شنوند و حس می کنند. اتیسم بیماری نیست و درمان دارویی قطعی نیز ندارد، اما با توانبخشی، فرد دارای اتیسم می تواند مهارت کسب کرده و زندگی مستقلی داشته باشد و همچنین نبوغ خاصی را از خود نشان دهد. اتیسم شرایطی به صورت طیف بوده که از خفیف تا شدید متغیر است. اتیسم به صورت های متفاوتی در رفتارهای فرد دارای اتیسم نمایان می شود. بعضی از افراد دارای اتیسم، مشکلات دیگری نیز از جمله کم توانی ذهنی، اختلال یکپارچگی حسی، اختلال بیش فعالی و نقص توجه، صرع و مشکلات گوارشی دارند،که به این معناست که این افراد، نیازمند سطوح حمایتی مختلفی هستند.

اتیسم بر روی درک افراد از دنیا وتعاملاتشان با افراد اثر می گذارد. افراد دارای اوتیسم، دنیا را متفاوت تر از بقیه می بینند، می شنوند و حس می کنند. اگر در خانواده یا اطرافتان کودکی است که دچار بیماری اوتیسم می باشد خواندن این مقاله به شما کمک می کند که با این بیماری بیشتر آشنا شوید. اوتیسم در اصل، یک واژه یونانی است. معنی لغوی اوتیسم، خودگرایی است. کلمه اوتیسم یک واژه مرکب است که حاصل ترکیب دو واژه اوتوس و ایسم است. اوتیسم نوعی اختلال شخصیتی و روانی است که فرد در آن بیشتر به درون گرایی و فاصله گرفتن از محیط پیرامون و انسان های اطرافش، حتی خانواده دچار می شود. اوتیسم بیشتر در دوران کودکی در افراد ظاهر می شود و اکثراً قبل از رسیدن به 3 سالگی علایم آن در فرد پدیدار می شود.

جالب است بدانید تا به حال دلیل اصلی بروز اختلال اوتیسم کشف نشده است. علایم عمومی اوتیسم در کودکان می تواند مواردی مانند پرخاش کردن در مقابل ایجاد ارتباط با اطرافیان باشد. استفاده از لباس بتمن واقعی می تواند به جلب توجه و تشویق کودکان به پوشیدن آن کمک کند . این اختلال، ریشه اش به تعاملات اجتماعی بر می گردد و در همان نقطه، خلل ایجاد می کند. برخی از افراد علت ایجاد این اختلال ذهنی را تفاوت در محیط زندگی و جمع خانواده یا آموزش و تربیت متفاوت و همچنین تغذیه و ژنتیک به شمار می آورند؛ اما علت، هیچ کدام از موارد ذکر شده نیست. همان طور که اشاره شد، علت اوتیسم هنوز که هنوز است رازی بزرگ باقی مانده است.

لازم به ذکر است که اختلال اوتیسم در بزرگ سالان و کودکان علایم یکسانی را بروز نمی دهد. اوتیسم در بزرگسالان، بر روی روابط آنان و طرز برخورد آن ها با مشکلات و مسایل روزمره بروز می کند. به طوری که ایجاد ارتباط با محیط را برای آنان سخت می کند و بر روی حالات و حرکات اجتماعی آنان خودنمایی می کند و حالت نرمال را از فرد گرفته و او را منزوی و پرخاشگر می کند. این اختلال بشدت می تواند زندگی نرمال یک شخص را تحت تاثیر قرار بدهد. اوتیسم در کودکان، شاید به مراتب سخت تر از بزرگسالان باشد؛ چراکه کودکان در سنین زیر 3 سال در اوج یادگیری خود به کمک محیط پیرامون هستند. این عاملی، تعامل را از آن ها بگیرد، برایشان گران تمام خواهد شد. خصوصیات کودکانه، تشخیص اختلال اوتیسم را بسیار سخت می کند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بیماری اوتیسم چیست" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بیماری اوتیسم چیست"، کلیک کنید.