بهنام‌نیا: از فرار مغزها به کوچ دسته‌جمعی مغزها رسیده‌ایم؛ درمان با راه‌حل‌های پس‌نگر اتفاق نمی‌افتد

بهنام‌نیا: از فرار مغزها به کوچ دسته‌جمعی مغزها رسیده‌ایم؛ درمان با راه‌حل‌های پس‌نگر اتفاق نمی‌افتد

معاون جانشین وزیر کشور در قرارگاه جهادی گفت: در یک بازه زمانی با پدیده‌ای بنام فرار مغز‌ها مواجه بودیم، اما اکنون با کوچ دسته‌جمعی مغز‌ها مواجه هستیم که نمی‌توان تنها با راه‌حل‌های پس‌نگر آن را درمان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری دانش نامه، علی‌اصغر بهنام‌نیا معاون جانشین وزیر کشور در قرارگاه جهادی در نخستین همایش معاونین سازندگی و محرومیت‌زدایی کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی که در واحد اصفهان برگزار شد، کشف و حل چالش‌ها را منشأ و عامل اصلی پیشرفت‌ها در جوامع عنوان کرد.

وی اضافه کرد: بهتر است در کاربرد برخی کلمات و اصطلاحات با وسواس بیشتری عمل کنیم، چراکه برخی صفت‌ها همراه با ایجاد آن حس در مخاطب شده و نتیجه منفی دارد و با استفاده از واژه محرومیت‌زدایی در اقدامات جهادی و سازندگی مخالفم و بهتر است نیمه پر لیوان را دید و به‌جای این عبارت، واژه‌هایی مانند توانمندسازی یا کارآفرینی را جایگزین کرد.

معاون جانشین وزیر کشور در قرارگاه جهادی افزود: نکته قابل توجه در اقدامات جهادی این است که در توانمندسازی بنا به قول معروف دنبال ماهی دادن به جامعه مخاطب نباشیم، بلکه با تغییر رویکرد، به‌جای آن ماهی‌گیری و فنون مربوط به آن را آموزش دهیم تا در پی آن تولید سرمایه و ثروت و اشتغال بیاید.

بهنام‌نیا خاطرنشان کرد: در یک بازه زمانی با پدیده‌ای بنام فرار مغز‌ها مواجه بودیم، اما اکنون با کوچ دسته‌جمعی مغز‌ها یا بهتر بگویم، فرار سازمان‌ها یا تیم‌های خلّاق و سازنده مواجه هستیم و این یکی از چالش‌هایی است که نیاز به تمرکز و خلّاقیت دارد و با راه‌حل‌های پس‌نگر قابل درمان نیست.

جوامع پیشرو در رفع چالش‌ها چابک‌تر عمل می‌کنند

وی تبیین کرد: امروزه جوامع پیشرو جوامعی هستند که در یافتن چالش‌ها و کشف آنها موفق‌تر و چابک‌تر عمل می‌کنند و کشف چالش و یافتن راه‌حل آن می‌تواند به‌عنوان عامل و منشأ اصلی پیشرفت‌ها در اینگونه جوامع مطرح باشد.

معاون جانشین وزیر کشور در قرارگاه جهادی متذکر شد: راه‌حل‌ها نباید در مرحله تئوری متوقف شود و باید به عمل برسد، برای همین پژوهشگاه اجتماعی یاوران شهید با نام اختصاری «پایش» را در اصفهان راه‌اندازی کردیم که در این مجموعه یک هیئت مرکزی برای چالش‌شناسی موضوعات اجتماعی و همچنین گروه فرهیختگان برای روش‌یابی و حل چالش‌ها با توجه به اکوسیستم منطقه‌ای داریم.

بهنام‌نیا یادآور شد: در قرارگاه جهادی وزارت کشور با بررسی و پیمایش میدانی در حال اجرای طرحی با نام تکام هستیم که این طرح برای نخستین‌بار و با همکاری استانداری و دانشگاه آزاد در استان اصفهان در سطح روستا‌ها و مناطق کم‌برخوردارتر در حال اجراست.

وی در ادامه توضیح داد: در طرح قرارگاه جهادی با محاسبات صورت گرفته توسط تیم‌های تحقیقاتی و اجرایی، تعداد ۱۶۰ وظیفه و خدمت که باید در یک روستا انجام شود شناسایی و تجمیع شد و این تعداد پس از کارشناسی‌های دقیق و طاقت‌فرسا به ۱۷ وظیفه محوری تقلیل یافت و اکنون می‌توانیم بگوییم در صورت اجرای این ۱۷ نظام و اقدام در روستا، گام بلندی در ایجاد عدالت اجتماعی و رفع محرومیت و نیازمندی‌ها در روستا‌ها به‌طور عموم و مناطق محروم‌تر بطور خاص برداشته شده است.

معاون جانشین وزیر کشور با تجلیل از اقدام دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در انتقال تجهیزات کارگاهی به این واحد دانشگاهی عنوان کرد: در علم مدیریت ۵۱ نوع تحول سرمایه‌ساز و روش تهیه ثروت داریم که یکی از پرکاربردترین آنها روش دانش انباشته که در خلال آن بستر و محیط ثروت‌ساز اصل قرار گرفته و نیروی انسانی با تعریف آن به کار گرفته می‌شود.

 معاون جانشین وزیر کشور در قرارگاه جهادی تأکید کرد: امروز من در دانشگاه آزاد اصفهان با مشاهده انتقال تجهیزات و دستگاه‌های آزمایشگاهی و پژوهشی از دیگر واحد‌های دانشگاهی و به‌کارگیری آنها با استفاده از نیروی متخصص، نمونه عینی این روش مدیریتی را دیدم.

بهنام‌نیا: از فرار مغزها به کوچ دسته‌جمعی مغزها رسیده‌ایم؛ درمان با راه‌حل‌های پس‌نگر اتفاق نمی‌افتد

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بهنام‌نیا: از فرار مغزها به کوچ دسته‌جمعی مغزها رسیده‌ایم؛ درمان با راه‌حل‌های پس‌نگر اتفاق نمی‌افتد" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بهنام‌نیا: از فرار مغزها به کوچ دسته‌جمعی مغزها رسیده‌ایم؛ درمان با راه‌حل‌های پس‌نگر اتفاق نمی‌افتد"، کلیک کنید.