اولین مسکن سازان چینی به تهران رسیدند / پول آنان چگونه پرداخت خواهد شد؟

اولین مسکن سازان چینی به تهران رسیدند / پول آنان چگونه پرداخت خواهد شد؟

آفتاب نیوز :

ورود چینی ها به بازار مسکن ایران حواشی زیادی به دنبال داشت. تهاتر نفت با ساخت مسکن چینی در تهران و یا حضور زندانی های چینی در پروژه های ساخت مسکن مهمترین حاشیه هایی بود که با تکذیب و تایید مدیران و تصمیگیران شهرداری و وزارت راه و شهرسازی همراه شد. 

از زمان اعلام خبر ساخت مسکن چینی در تهران، نحوه پرداخت پول به چینی ها سوالات و ابهامات بسیاری به وجود آورده است. 

به گزارش اقتصاد آنلاین، مهدی هدایت مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران معتقد است دو شرط اساسی در توافق با چینی ها مورد تاکید است. اولین شرط تامین منابع مالی و دومین شرط انتقال تکنولوژی.

او با تاکید بر اینکه این روز ها جلسات هفتگی منظم با شرکت چینی سازنده مسکن در تهران برگزار می شود می گوید: در حال حاضر یک شرکت چینی در تهران مستقر است و مهمترین دلیلی که باعث شده اقبال بیشتری برای ورود چینی ها به بافت فرسوده تهران ایجاد شود سرعت در اتمام پروژه است. چرا که تطویل و طولانی شدن ساخت مسکن در بافت فرسوده باعث کاهش علاقمندی مردم و ساکنان بافت فرسوده می شود.

او می گوید: در حال حاضر هنوز به مرحله قرارداد با چینی ها نرسیده ایم، اما آنچه که مشخص است این است که قرار است چینی ها در تهران و در 22 منطقه تهران در فاز نخست 200 هزار واحد مسکونی احداث کنند.

هدایت در خصوص تامین پول چینی ها برای ساخت مسکن در تهران گفت: تامین پول چینی ها از مسیر یوزانس خواهد بود و پول ان ها 5 سال بعد به نرخ بهره ای که در قرارداد یوزانس مشخص خواهد شد از محل فروش واحد های مسکونی که توسط چینی ها احداث شده است پس داده می شود. 

در ادامه مشروح صحبت های وی را بخوانید. 

برای ورود به گفتگو ابتدا از اینکه فرصت را در اختیار اقتصاد آنلاین قرار دادید تا در مورد آخرین وضعیت ورود چینی ها به حوزه مسکن جویا شویم تشکر می کنیم. توافق با چینی ها برای ساخت مسکن در تهران و بافت فرسوده به کجا رسید؟

برای توافق با چینی ها برای ساخت مسکن باید بگویم که یک شرکت چینی در حال حاضر در تهران مستقر است. اما دو شرط اساسی برای ورود چینی ها به بافت فرسوده تهران از ابتدا تاکید شد. اول اینکه چینی ها تامین منابع انجام دهند تا به رونق ساخت و ساز در تهران با رویکرد نوسازی بافت فرسوده کمک کنند. دومین شرط اساسی نیز موضوع انتقال تکنولوژی جدید است. پس بنابراین تا این دو موضوع محقق نشود عملا با شرکت های چینی وارد قرارداد نخواهیم شد. البته باید چینی ها در پروژه ها از کارگران ایرانی و مصالح ساختمانی ایرانی نیز استفاده کنند.

در حال حاضر شرکت چینی در تهران مستقر شده است؟

بله. در حال حاضر شرکت چینی در تهران مستقر است و جلسات هفتگی با آن ها برگزار می کنیم. طرح ها را به خوبی پیش می بریم و در حال برآورد هستیم. وقتی طرح ها نهایی شد تکنولوژی متناسب با این ساخت و ساز ها که تفاهم شد توافق می کنیم و موضوع اجرا نهایی خواهد شد.

قرار است در مرحله نخست، چینی ها چه تعداد مسکن در تهران و در بافت فرسوده احداث کنند؟

فعالا در مرحله اول تفاهم هستیم و قرار است که 200 هزار واحد مسکونی احداث شود. اما هنوز به مرحله قرارداد نرسیده است.

آیا مشخص شده است که این 200 هزار واحد مسکونی قرار است در کدام مناطق احداث شوند؟

در 22 منطقه تهران برای چینی ها پروژه تعریف شده است. اما شروط ما تا زمانی که عملی نشود به مرحله قرارداد نخواهد رسید.

آیا پول چینی ها قرار است از محل تهاتر نفت پرداخت شود؟

قرار است پول چینی ها از مسیر یوزانس تامین منابع شود و 5 سال بعد به نرخ بهره ای که در قرارداد یوزانس مشخص خواهد شد از محل فروش این واحد های مسکونی که توسط چینی ها احداث شده است منابع پس داده می شود. اما برگشت آن 5 سال بعد است.

چینی ها در این پروژه ها که صاحب مسکن نخواهند شد؟

نه. آن ها در قالب سازنده وارد می شوند. شاید در مقاطعی هم بخواهند مشارکت کنند. اما فعلا بحث ما با چینی ها تامین منابع و انتقال تکنولوژی است.

احتمال دارد حالا در مقطعی چینی ها بخواهند صاحب مسکن هم شوند؟

زمین و پروانه از شهرداری تهران است و ساخت مسکن از سوی چینی ها باشد. هر کسی نسبت به سهم خود شرکت، تولید مسکن می کند و به مردم می فروشد. قرار نیست که ملک به نام کسی شود. آن ها هم واحد های مسکونی را در مسیر قانونی می توانند واگذار کنند.

اگر چینی ها وارد ساخت و ساز در تهران شوند آیا یک تلنگری به سازنده های مسکن ایران که چندان علاقه ای به ورود به بافت فرسوده ندارند و از آن فرار می کنند زده نخواهد شد؟

موانع که برای سازنده های ایرانی در بافت فرسوده است برای چینی ها هم خواهد بود. به هر حال منابع پر قدرت چینی ها و انتقال تکنولوژی می تواند اتفاقات خوبی برای بخش مسکن رقم بزند.

منبع: اکونگار

اولین مسکن سازان چینی به تهران رسیدند / پول آنان چگونه پرداخت خواهد شد؟

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اولین مسکن سازان چینی به تهران رسیدند / پول آنان چگونه پرداخت خواهد شد؟" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اولین مسکن سازان چینی به تهران رسیدند / پول آنان چگونه پرداخت خواهد شد؟"، کلیک کنید.