آشنایی با کاربردهای مختلف NFT در دنیای واقعی

NFT چیست و چگونه کار می‌کند؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، نام دیگرNFT توکن غیر قابل معاوضه” یا “توکن مثلی است. این توکن‌ها با استفاده از تکنولوژی (مانند، و…) ایجاد می‌شوند؛ بنابراین به دلیل آنکه همانند ارز دیجیتال تراکنش‌ها و اطلاعات مربوط به آن‌ها در هر بلوک ثبت می‌شود، امکان اثبات مالکیت برای آن‌ها وجود دارد.

برخلاف توکن‌های قابل معاوضه مانند اتریوم و بیت کوین که دوره  NFTهر توکن از آن‌ها با دیگری برابر است (یعنی هر اتریوم با اتریوم دیگر از نظر ارزش مالی و غیره یکسان هستند)، هر NFT ویژگی‌های خاص خود را دارد و ارزش آن با هیچ NFT دیگری در بازار NFT یکی نیست. با استفاده از NFT امکان خرید و فروش محتوای دیجیتال مانند تصاویر، ویدئوها، آهنگ‌ها و غیره وجود دارد. با خرید یک NFT شما مالکیت محتوای دیجیتال خاصی را به دست می‌آورید. مانند سایر توکن‌های بلاکچین،NFT ها هم به عنوان ارز در برخی بازی‌های رایانه‌ای و محصولات دیجیتال دیگر قابل خرید و فروش هستند.

با استفاده از NFT خالقان محتوای دیجیتال می‌توانند به صورت مستقیم با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند و بدون نیاز به واسطه‌های دنیای واقعی مانند گالری‌ها اثر خود را به فروش برسانند. امکان کپی و تکثیر محتوای دیجیتال در دنیای مجازی امروز به راحتی وجود دارد، به همین دلیل موضوع مالکیت معنوی یا کپی رایت برای خالقان محتوا به چالشی بزرگ تبدیل شده است. ان اف تی با کمک تکنولوژی بلاکچین این مشکل را حل کرده و به خالقان اجازه می‌دهد کنترل کاملی بر روی محتوای خود داشته باشند و از کپی رایت بهره‌مند شوند. به عبارت دیگر، با استفاده از NFT هرکسی می‌تواند مالک یک اثر دیجیتال مختص به خود باشد.

از طریق بازارNFT و خرید و فروش آن می‌توان اقدام به جمع‌آوری پول برای خیریه‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی نیز کرد. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۱ یک NFT از نقاشی پسری ۱۴ ساله به نام بنجامین گودز به نفع مؤسسه خیریه خورشید به‌فروش رسید و بیش از ۳۹ میلیون دلار برای این مؤسسه‌ی خیریه کسب درآمد کرد.

 

 

مزایا و معایب استفاده از NFT ها

این توکن‌های مثلی در بازار ارز دیجیتال و هنر و صنعت تغییرات بزرگی ایجاد کردند. این تغییرات همانطور که مزایای بسیاری را برای صاحبان اثر به ارمغان آوردند، معایبی را نیز با خود همراه داشتند.

در ادامه یک جدول برای مزایا و معایب استفاده از NFT ارائه شده است:

 

در این بین بهتر است به تفاوت NFT و Defi نیز اشاره کنیم.NFT و DeFi دو مفهوم متفاوت در فضای ارز دیجیتال هستند.

NFT توکن‌ غیر قابل تعویض و منحصر به فردی است که برای نشان دادن مالکیت بر دارایی‌های دیجیتال مثل تصاویر، موسیقی و … استفاده می‌شود. این توکن‌ها به طور کلی برای خلق محتوایی خاص استفاده می‌شوند و می‌توانند به دارایی‌های دیجیتال ارزش بیشتری بدهند.

DeFi به معنای مالیات دیجیتال است و به بسترهای مالی دیجیتالی اشاره دارد که بر پایه فناوری بلاکچین ساخته شده‌اند. DeFi شامل مجموعه‌ای از برنامه‌ها و پروتکل‌های مالی غیر‌‌متمرکز است که به کاربران این امکان را می‌دهند تا بدون نیاز به مجوزهای مالی، تجارت الکترونیکی، اعتبارات الکترونیکی، تجارت سنتی، وام‌های دیجیتال و بیمه‌های دیجیتال را مدیریت کنند. این بسترها معمولاً برای کاهش هزینه‌های تراکنش، آسان سازی تسویه حساب، افزایش دسترسی و افزایش شفافیت مالی ساخته شده‌اند.

تفاوت NFT و DeFi زیاد است و به دو بخش متفاوت از بازار ارز دیجیتال اشاره دارند. NFT برای نشان دادن مالکیت بر دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌شود، در حالی که DeFi برای فراهم کردن بسترهای مالی دیجیتال استفاده می‌شود.

 

 

مهم‌ترین موارد استفاده از NFT ها کدامند؟

همانطور که در بالا گفتیم، استفاده از NFT به عنوان ابزاری برای نشان دادن مالکیت کالا یا خدمات دیجیتال به شکل منحصر به فرد استفاده می‌شود. اما این مورد تنها کاربرد NFT نیست. در ادامه درباره‌ی دیگر کاربردهای NFT صحبت خواهیم کرد:

1_ استفاده برای فروش بلیت

استفاده از NFT در حوزه رویدادها و فروش بلیت راه حلی برای فروش آسان، ایجاد امنیت و ارتباط بیشتر بین هواداران و هنرمندان است.

با استفاده از NFT بلیت هر رویدادی به صورت دیجیتال و با یک شناسه منحصر به فرد صادر می‌شود. این شناسه شامل اطلاعاتی مانند تاریخ، محل، قیمت و دیگر اطلاعات مربوط به رویداد است. با خرید یک NFT هواداران به صورت دیجیتال مالکیت بلیط این رویداد را به دست می‌آورند. همچنین با استفاده از قرارداد هوشمند، می‌توان محدودیت‌هایی مانند تعداد خریداری شده، محل صندلی‌ها و … را برای هر NFT تعیین کرد. با استفاده از این فناوری، خرید و فروش بلیط در بازار سیاه نیز از بین می‌رود.

2_ فروش املاک و مستغلات

از فناوری NFT برای خرید و فروش املاک و مستغلات نیز استفاده می‌شود. با استفاده از NFT ها، می‌توان هر نوع ملکی را به صورت دیجیتال ثبت و معرفی کرد. در این صورت آن ملک با یک شناسه منحصر به فرد بر روی بلاکچین ثبت شده و به فروش می‌رسد.

شناسه NFT اطلاعات کاملی مانند قیمت، موقعیت مکانی، ابعاد، وضعیت نگهداری، وضعیت حقوقی (پروانه ساخت و…) و دیگر جزئیات مربوط به املاک را در خود دارد. با خرید NFT ملک، مالکیت دیجیتال آن برای خریدار تضمین می‌شود. به علاوه این فناوری با کاهش هزینه‌های انتقال و ثبت دارایی، فرآیند خرید و فروش را سریع‌تر و ارزان‌تر کرده است.

3_ پیگیری کمک‌های مالی

یکی از بهترین روش‌ها برای پیگیری کمک مالی به خیریه‌ها استفاده از NFT است. پس از آنکه یک شناسه مالی منحصر به فرد به هر NFT اهدایی به خیریه اختصاص داده شد، این امکان وجود دارد که بررسی شود کمک به کجا و چگونه و در چه راهی خرج شده است. همچنین هزینه‌های مربوط به پردازش و انتقال پول نیز کاهش پیدا می‌کند، بنابراین خیرین می‌توانند مبلغ بیشتری را برای اهدا کردن به خیریه درنظر بگیرند.

با استفاده از این فناوری، امکان تحلیل و بررسی اطلاعات مربوط به کمک‌های خیریه و نحوه استفاده از آن‌ها وجود دارد. همچنین با این کار، فرصت‌هایی برای جذب سرمایه‌گذاران جدید در خیریه به وجود می‌آید.

4_ مدیریت زنجیره‌ی تامین

منظور از مدیریت زنجیره‌ی تامین، استفاده از فناوری NFT برای ردیابی هر محصول به صورت دیجیتال از زمان تولید تا تحویل به مشتری است.

با تخصیص یک NFT به هر محصول، این امکان وجود دارد که اطلاعات مربوط به آن از جمله مراحل تولید، انبار‌داری، حمل و نقل و تحویل مشخص شود. با این کار، اطمینان حاصل می‌شود که محصول در هر مرحله از زنجیره تأمین تحت نظارت است و مشتریان می‌توانند از اصالت و کیفیت محصول اطمینان حاصل کنند.

!%Quote text=” از دیگر مزایای استفاده از NFT در مدیریت زنجیره تأمین کاهش هزینه‌های مربوط به پردازش و انتقال اطلاعات است. با استفاده از شناسه‌ی اختصاصی هر محصول، احتمال تقلب در زنجیره تأمین کاهش یافته و مشتریان به راحتی می‌توانند اطمینان داشته باشند که محصول مورد نظرشان مستقیما و بدون واسطه به دستشان می‌رسد. حذف واسطه‌ها مهم‌ترین عاملی است که به کاهش هزینه‌ها در زنجیره‌ی تامین کالا کمک می‌کند.” %!

5_ مد و پوشاک

 

استفاده از NFT در صنعت مد و پوشاک، دستاورد بسیار جالبی است که در سال‌های اخیر توجه بسیاری از هنرمندان صنعت مد را به خود جلب کرده است. با توجه به این که تمایل به داشتن کلکسیونی از پوشاک عجیب و ارزشمند برای عاشقان این صنعت نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، استفاده از NFT برای ثبت حقوق مالکیت بر روی این کلکسیون‌ها روشی جالب برای جذب بازار و ارزش افزوده است.

در این حوزه، هر نوع محصول پوشیدنی (از جمله لباس، عینک، دستکش و…) با استفاده از یک NFT شناسایی و ثبت می‌شود. این NFT دارای اطلاعاتی مانند نام طراح، تاریخ تولید، تعداد قطعات تولیدی و همچنین تصاویری از آن پوشاک است. با استفاده از این اطلاعات، کاربران می‌توانند از اصالت و ارزش قیمتی پوشیدنی‌ها اطمینان حاصل کنند.

 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آشنایی با کاربردهای مختلف NFT در دنیای واقعی" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آشنایی با کاربردهای مختلف NFT در دنیای واقعی"، کلیک کنید.